Hoppa till huvudinnehåll
ulfkli
Senast inloggad: 2019-03-26 - 17:30
MD2020D Vibrationer vid tomgång

Min MD2020D från 2005 som har gått ca 400 timmar vibrerar kraftigt på tomgång (800 rpm). Om jag ökar till  ca 1200 så försvinner vibrationerna. Notorn har varit inne hos en av Volvo Penta auktoriserad verkstad, som gjorde följande:

  • Byte av motortassar
  • Provtryckning av spridare och kontroll av spridarbild samt rengöring
  • Riktat upp motorn
  • Gjort kompressionsprov
  • Demonterat bränslepump och kontrollerat densamma
  • Lyssnat med stetoskåp

Allt var ok. Dock ingen förbättring.

Fått förslag från annan VP reperatör att det skulle kunna vara svänghjulet och den vibrationsdämpare/ flexkoppling som sitter på detta som är felaktigt.

Vid andra varvtal är motorn ok.

Någon som har erfarenhet av detta problem?

/Uffe

 

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Du nämner inte om motorn gick jämnare när den var nyare. Det är en viktig information för att kunna ana statusen.

ulfkli
Senast inloggad: 2019-03-26 - 17:30

Hej!

Jo, jag tror att dom succesivt har förvärrats. Numera måste jag lägga växeln i friläge och öka varvtalet till ca 1200 rpm när jag behöver låta motorn gå på "tomgång" vid t.ex. slussning och tilläggning. Annars känns det som om båten skakar sönder (lite överdrivet, men du fårstår säkert).

Tror även att den vibrerar mer när den är varmkörd än vid kallstart.

Även de Volvo Penta reperatörer som kollat på motorn tycker att den vibrerar onormalt mycket.

/Uffe

 

 

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Vibrerar den synbarligen mer än denna på tomgång etc?

https://www.youtube.com/watch?v=-PKcH-rE400

 

/Magnus

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Jag har lagt till ett videoavsnitt som visar effekterna av vibrationerna. Tyvärr visar inte videon själva motorn men väl det som genererar mest problem d.v.s. propelleraxeln.

http//youtu.be/FVhA3BYMKIY

/Uffe

 

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Fel url i förra inlägget skall vara:

https://www.youtube.com/watch?v=FVhA3BYMKIY

 

/Uffe

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2019-10-04 - 07:52

Synd att man inte kan se motorn på videon. Eftersom vibrationen kommer och går intermittent, och förefaller ha en frekvens som inte direkt motsvarar motorns varvtal, så tror jag inte det är motorns egna inre delar som spökar, utan att det är något med backslaget och/eller medbringaren mellan svänghjul och backslag.

Det verkar vara läge att demontera backslaget från motorn och sen provköra för att se om vibrationerna fortsätter då med.

 

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Jo, jag borde även låtit själva motorn komma med på videon, men när den togs i höstas så var jag mer inriktad på att visa följdverkningarna av vibrationerna d.v.s. att axeln vibrerade och att den förmodligen slår emot i propellerhylsan.

Det fanns ljud till videon som visar att vibrationerna kommer så fort man går ner till tomgång. Ökar man till 1200 rpm så försvinner vibrationerna. Allt gäller vid friläge.

/Uffe

 

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hej

Det verkar som om motorvarvtalet sjunker väldigt mycket när Du lägger i växeln. Har Du kollat vad det blir. Sjunker det under 750 rpm så stöter Du på en motorupphängningsresonans. Om den sjunker så mycket tyder det på för stor propeller eller att regulatorn i bränslesystemet inte fungerar som den skall. 

/Tommy

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Tommy, vad menar du med en motorupphängningsresonans? Har motortassarna en resonansfrekvens på ca 750 rpm?

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hej,

har det löst sig med dina vibrationer?

Jag har samma typ av motor och liknande problem...
Ganska kraftiga vibrationer vid tomgång (ca 850 rpm) som slutar när jag lägger i friläge och går upp i varv.

/Thomas

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

HejJon

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hej Jon!

Jag såg inte din fråga förrän idag, därför tog det lite tid med svaret.

Nej, jag hittade inte någon riktig lösning på problemet. Jag satte dit en R & D – Flexibel koppling på propelleraxeln. Det dämpade vibrationerna lite, men dom finns fortfarande kvar. Undviker att låta motorn gå på tomgång. Lägger backslaget i neutral och ger lite gas upp till strax över 1000 rpm. Då försvinner vibrationerna. Jag pratade med flera olika motorspecialister på mässor mm. Vissa antydde att detta var ett problem med vissa VP2020 (och kanske också 2040) motorer. Någon återförsäljare sa att han fick helt enkelt byta ut motorn hos VP.

Hoppas du hittar en lösning på problemet.

Hälsningar

Uffe