Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Måla propeller med tusch!??

Martin S:

Hej! Har hört att tydligen skall det fungera att måla med en svart tuschpenna på en propeller för att slippa att det växer massa på den. En skröna eller fungerar det!??? Gäller västkusten. Skriv gärna andra tips om någon har något bra att föreslå. Skall "behandla" en ny 3-bladig folding propeller i början på juni är tanken. Tack på förhand!! /Göteborgare

Gert Swenson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 16:14

Gert Swenson:

Hej, har en VP 3-bladig folding sedan 5 år. Provade att vaxa propellern men det funkade inte bra mot beväxning. Sedan tre år tillbaka målar jag den med en hård tennbaserad bottenfärg (hade en skvätt kvar sedan några år)men jag tror det går att köpa som drevfärg. Jag slipper havstulpanerna men färgen är som krackelerad på hösten vilket antagligen påverkar effektiviten på propellern. Dock mycket mindre än vad havstulpanerna gjorde. Sedan är det bara att slipa den slät och måla om den till våren igen. Gert Swenson SXK Vk Teknisk kommitten
Björfn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 16:14

Björfn J.:

Jag pratade med en kille idag som hade blandat cayennepeppar i någon klarlack till bil, som han skulle stryka på sin aluminiumpropeller, samma sak hade han kryddat någon vanlig bottenfärg med. Återstår att se hur botten och prop. ser ut till hösten. Det luktade iallafall trevligt. Själv har jag en obehamdlad bromspropeller, har aldrig haft någon beväxning på den, jag tror att bronslegeringen inte gillas av havstulpanerna, kan det vara så?
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 16:14

Gunnar S:

Jag har min båt liggande i sjön året runt och tar bara upp den över någon dag varje vår. Då polerar jag bronspropellern blank och fin. I Sthlm där båten har hemmahamn är det ingen beväxning efter 12 månader på de ytor som polerats, bara litet löst "slem". Däremot på fläckar jag inte kommit åt att polera så väl kan det vara någon liten havstulpan. Under en långsegling längs Atlanten och i Medelhavet fungerade samma metod i 5-6 månader utan nämnvärd beväxning. Men då var båten "igång" och låg still max et par veckor. Så rimligen borde en polerad bronspropeller klara en säsong även på västkusten.
Gillar inte at… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 16:14

Gillar inte att åka runt:

Gunnar S: Säkerligen är det så, man kan väl säga att havstulpanerna inte gillar att åka karusell... Det gäller att använda båten, man ser ofta båtar som blivit stillaliggande en längre tid, och då blivit bevuxna med allehanda organismer.