Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Luft i bränslesystemet. Råd önskas.

Georg:

Jag har en Yanmar YSE8G. Efter vinteruppehållet startar motorn direkt men går bara en kort stund (10-20 sekunder). Därefter dör den. Jag måste lufta bränslesystemet och sedan går motorn igen. Luftningen är bökig eftersom det är besvärligt att komma åt backventilen m.m. Hur kan man undvika detta eller finns det något knep som förenklar proceduren? Under sommaren inträffar inte detta även om motorn står oanvänd i 2 veckor.

Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 16:16

Stefan:

Jag känner inte till motorn du har, men felet är att det läcker in luft i bränslesystemet. Den skall inte behöva luftas fast den stått hur länge som hälst om allt håller tätt. Kontrollera alla anslutningar och dra åt allt som känns löst så är problemet borta.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 16:16

Björn J.:

Inte heller jag har kännedom om just Yanmar. Men, jag vet att gamla torra och spruckna bränsleslangar och dess ansluningar kan släppa in luft i systemet och orsaka driftsstörningar (=stopp). Även bränslefiltret och dess anslutningar och gummipackningar kan läcka. Gå igenom hela bränslesystemet från tanken via filter till bränslepump och spridare och leta läckor! En del dieselmotorer (eller specifika båtinstallationer) har en elektrisk bränslepump innan förfiltret, vet inte om Yanmar (/din båt har sådan) envisas med det, men vet att det förekommer på Perkins och Kubota (Tresfjord/Westfjord) ibland, om du har en sådan så är den ju också en källa till misstänksamhet. Men kolla igenom hela systemet!