Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
låta impellern sitta kvar

Lilling:

I min VP MD7B brukar jag ta ur min impeller varje höst för att sedan sätta in den på våren. I år brydde jag mig inte om det, utan nöjde mig med att lätta på locket för att släppa ut vattnet. Har någon dåliga erfarenheter av att låta impellern sitta kvar under vintern?

Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:09

Hasse Svedberg:

Det är inte snällt att låta den sitta i samma läge hela vintern. En av impellerns vingar ligger altid kraftigt böjd och i värsta fall kan den ligga åt fel håll om motorn har råkat rundtas fel. Du skriver inte hur du brukar kontrollera impellerns kondition, vilket bör göras minst en gång per år. Kontrollen avseende begynnande sprickor i gummit görs okulärt i gott ljus och helst med förstoring genom att böja varje vinge. Om du inte gör den här kontrollen så kommer du att köra "on condition" tills impellern havererar och pumpen slutar fungera.
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:09

Gunnar S:

Och ännu tristare är det den dagen man upptäcker att ett eller flera impellerblad gått av och hamnat någonstans i kylsystemet. Detta hände mig för ett par år sedan. Efter rätt kort körtid med ny impeller märkte jag att flödet ur avgasröret minskat något. Tre blad visade sig ha lossnat från impellern och det var rätt många timmars bök, isärtagning och spolande "bakåt" i kylsystemet innan jag hittade alla bitarna. Förmodligen var denna impeller defekt från början. Nej, plocka ur impellern och kolla den årligen. Skall man ta genvägar i översynen är det inte här!
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt Wannerheim:

Det allra säkraste är nog ändå att byta impellern, den blir ju trots allt lite stel under vintern. Med tanke på den diskussion som varit på många olika forum om felproducerade impellrar (visserligen Volvo), så tycker åtminstone jag att det kan vara värt den relativt låga kostnaden att byta impeller varje vår. "Better safe than sorry".
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:09

Stefan K:

Hej, problemen med dåliga impellrar berör inta bara Volvo-Penta. De flesta motortillverkare använder samma fabrikat tillverkade av Johnsson Pump i Örebro. Jag skulle nog ta ut impellern på hösten. OM det nu skulle vara bitar borta så har man ju iallafall god tid på sig att fixa bort gummibitar i värmeväxlare eller i motorn. MVH Stefan Kindeborg, BTN
ville (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:09

ville:

Jag har nu samma impeller i som när jag köpte båten för fyra år sen och hur länge den då hade suttit vet jag inte. Har man koll på konditionen finns det ingen anledning att byta varje år.
classe
Senast inloggad: 2020-08-14 - 19:31

Claes Berglund:

Jag byter min impeller varje år (Johnsson impeller i en Lombardini-motor). Förra året hade en vinge gått av till hälften (hela följde med ut). Igår skulle jag köra igenom glykol på sjövattensidan. Motorn sög inte ur hinken och det visade sig att två vingar på impellern gått helt av. Impellern satte jag i ny i våras. Hittade gummibitarna i värmeväxlarens inlopp. Jag kommer nog att kolla impellern under pågående säsong i fortsättningen. Mvh// Claes Berglund
Sven-Olof (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:09

Sven-Olof:

Hej ! Tag bort impellern på hösten och kolla den. Låt den ligga till våren så den inte blir deformerad. Fetta in impellern med vattenfast fett eller vaselin vid montering. Jag har aldrig tappat någon vinge på 31 år. Nuvarande impeller är 7 år. Johnsson pump till Yanmar 22hk samt 30hk. MVH S-OL
Mats (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:09

Mats:

Jag har inte bytt min impeller sedan jag köpte båten 1998. Motorn är en Yanmar 3GM 30F. Jag har inte rört vare sig impeller eller pump under flera år. För två år sedan hade jag dock problem att få igång kylvattenflödet efter sjösättningen. Aha tänkte jag nu är det dags (äntligen) för mig att byta impeller. När jag tog ut impellern befanns den vara helt intakt. Vingarna var något böjda men inte speciellt mycket. Jag pratade med mekanikern på varvet och han höll med mig om att det var onödigt att byta. därför monterades den tillbaka igen och har fungerat utan problem de senaste två somrarna. I vinter har jag planerat att byta den, enligt alla diskussioner som förs så ska man ju byta regelbundet ;-) Det jag funderar över är hur det kan skilja så mycket i drift tid, beror det på motorn? impellerfabrikatet? eller är det bara en allmän hysteri? (Orsaken till att vattenflödet inte kom igång var att jag glömt fylla sugledningen från filtret fram till pumpen)
Rune Ehrsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:09

Rune Ehrsson:

Lag vet varför det är så olika hållbarhetstider på impellrar. Jag köpte NY och den låg i TRANSPARANT plastförpackning som hängde på en SOLBELYST vägg. Den var helstyv och vingarna brast vid försök till montering. Köpt vid Trosa men skulle bytas hemma i Stockholms skärgård. "Köpt som säkerhet"???
stormboy (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:09

stormboy:

Hej på er alla! Att många byter varje år är "inte" hysteri. Följderna av att inte ha kylning till motorn eller läns kan bli ödesdigert. Händer detta gör det det naturligvis när man har uselt väder, ligger i en svår position etc etc... Gummi är färskvara. Kör eller seglar man mellan bryggorna kanske man kan ha den som följde med båten på 80:talet. Men är du tuffare seglare på större vatten eller ämnar dit. "Byt" och ha ett par i reserv, och öva på hur man gör vid ett byte redan vid boj eller brygga innan sjöberg knackar dig i ryggen.
Bo Hoffsten (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:09

Bo Hoffsten:

Jag har en IVECO-motor och i flera år har ett eller flera flyn spruckit. dock inte gått av. De jag dittills köpt kom från IVECO. På motorn sitter en Jonson cirkulationspump. Vet ej om IVECO säljer pirat-impellrar eller om jag bara haft otur. Jag kontaktade Jonsonpump i Sverige och de sände en ny gratis eftersom jag lovade att ställa frågan i båtpressen. Detta var vintern 06-07. Den nya visade inga tecken på skador, så den ligger nu i glyserinbad ombord. Kan det vara så att det florerar piratskit på marknaden eller kan det "bara" vara så att tillverkaren kört med dålig (läs billigare) gummiblandning med för mycket plast i??? Jag hade tidigare en Volvo MB 10 A och hade aldrig några problem med någon impeller. Alltså från 1986 tom 2001 då jag tog ur den. Förmodligen är inte sista ordet sagt i detta. Keep Sailing säger Bosse