Hoppa till huvudinnehåll
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09
Kontrollera motor

Thomas Lundgren:

Som spekulant på en båt så är motorn så fort den inte är helt ny alltid en källa till grubbleri - vilket skick är den i. Kan den samlade kompetensen här lista ner tankar, tips och trix på hur man som spekulant skall kunna så långt som möjligt, som lekman, försäkra sig om skicket på motorn och vad man kan överväga att göra med hjälp av ett proffs om man är osäker? - Hur provkör man den så man hittar funktionsfel på enklaste sätt? - Vilka detaljer bör man titta på efter slitage? - Vilka tecken, exempelvis svartrök, betyder vad? Detta som tre exempel på frågor som insatta gärna får fundera över eller om just du kan fylla på med nya vinklingar. Mvh. / Thomas.

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Thomas Vilken motor, fabrikat, årsmodell, rak axel eller drev, driftstimmar, sjö eller färsvattenkyld, Hälsningar Ove
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 15:52

Anders:

Ett enkelt och ganska givande test, är ett kompressionsprov på motorn. Man mäter, och får resultat "på papper" hur sliten motorn är. (Det förutsätter att man vet vad normala värden skall vara för just den aktuella motorn). Men sedan får man bilda sig en egen uppfattning, är den lättstartad, ryker den, lyssna på den efter misstänkta oljud, ser den välskött ut, nya tillbehör, filter remmar och annat, läckage? Hur ser oljan ut? Finns det kvitton på färska reparationer eller resevdelar? Provkör alltid och kolla den både före och efter provturen, som skall vara så länge att motorn hinner bli genomvarm. Bör ta 5 ~ 10 minuter. En som har hållit på med ett antal Volvo-motorer har gjort en liten lista på sin site, som för övrigt är rätt så innehållsrik: http://ockelbo.plars.org/tips.php
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Min fråga var egentligen mer generellt ställd men i just detta fallet är detta "patienten" jag kommer att titta på; Volvo Penta TMD 31 Turbo, 98 Hk Rak axel Färskvattenkyld. Årsmodell 1991. Drifttimmar - okänt. Men troligen "ganska många" med tanke på åldern och att motorn har varit till västindien två gånger. Mvh. / Thomas.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Thomas Det mesta har sagts ovan. Motorn skall vid den vattentemperatur vi har i vattnet nu starta lätt och gå rent direkt. Kompressionsprov är alltid bra att ta, men låt säljaren göra detta då det kan strula med spridarhylsor. Spridarna bör när de ändå är ute provtryckas och eventuellt bytas. Kontrollera att det inte blåser mycket i oljepåfyllningen, om det blåser mycket går en del av kompressionen förbi kolvarna. Varmkör motorn och kör sedan med full gas några minuter, motorn skall varva till nära sitt maxvarv utan att bli varm eller ryka. Ryker motorn vid fullast kan det tyda på att turbon inte ger tillräckligt med luft. Turbon är nog bland det första som tar slut på en sådan motor. Hälsningar Ove
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Ove, För att kontrollera om det blåser mycket i oljepåfyllningen så antar jag att man låter motorn gå på tomgång och öppnar oljepåfyllningslocket och känner med handen, kinden om det kommer luft därur? Eller sprutar det ut en massa olja då? Minns jag rätt ifrån min motor så finns det en slang ifrån toppen på motorn som skulle kunna vara någon form av överfyllnadsskydd för olja och därmed utpysande luft också - är det på det viset så kanske det är standard på de flesta motorer? Mvh. / Thomas.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

hej Thomas Kör på tomgång när motorn är varm och känn med handen. Det skall inte spruta en massa olja. Slangen går säkert tillbaks till insuget för att vevhusgaserna skall förbrännas. Hälsningar Ove
westwind
Senast inloggad: 2018-04-21 - 14:00

Martin Hinders:

Knepigt att lyssna på en bullrig diesel, men generellt sett menar att jag följande gäller vid normal motortemperatur: - vit rök= kylvatten läcker in i förbränningsrummen - blå rök= motorolja läcker in förbränningsrummen - svart rök= motorn har ofullständig förbränning av bränslet (obs, många gamla dieselmotorer ryker svart normalt vid belastning...). Turbomotorer med ett antal timmar på nacken kan ryka lite blått om dom gått med låg belstning någon tid. Normalt sett inget att oroa sig för utan det försvinner när motorn fått jobba lite. En 6-cyl motor skall ha ett jämt och fint surr, alla cylindrar jobbar i harmoni, men kan vara svårt att höra om man inte är van vid sexa. Motoroljan får inte vara grå-vit, det tyder på vatten i oljan och är ett varningstecken. Ett kompressionsprov är en bra "febertermometer". En oljetrycksmätare är bra att ha. Lågt oljetryck vid varm motor kan indikera sliten motor (om korrekt typ olja finns i motorn!). Gör flera startprov för att se att inte startmotorn "missar" ibland, och att motorn drar igång jamnt och distinkt. Max-varvtalet som uppnås vid provkörning är intressant, men om propeller och skrov är fullbevuxna med havstupaner visar det provet ingenting... Hälsningar, Martin