Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
"Kasta Loss" i TV¤ + kondens

Hans Brolin:

Man har berättat för mig att i programmet "Kasta Loss" (repris vad jag förstod) för några veckor sedan, diskuterade kondens i bränsletankar. Min sagesman, som själv inte är så hemma på båtmotorer, sade att det visades upp en slags "grunka" som monterades i bränsletanken och hjälpte till att undvika eller ta bort kondens. Är det någon som möjligen såg samma program och kan tala om för mig vad min sagesman egentligen såg. Jag har inte kunnat hitta något i den stilen vid sökningar på nätet. MVH Hans

Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 16:41

Fredrik:

Det var ett bränslefilter med vattenavskiljare som visades i programmet. Det finns att köpa hos välsorterade båtaffärer och monteras (självklart) utanför tanken på bränsleledningen mellan tank och motor. Vill också tillägga att det råder lite delade meningar om det där med kondens i tankar (som med allting annat). Läste NFB:s båtmeckarkurs för ett par år sedan och vi hade då en gästföreläsare där som jobbat i 40+ år på Texaco:s forskningslab som hade en del intressant kunskap att delge som jag är benägen att tro på. Bl.a. menade han att den mängd vatten som bildas under 7 månader (=normal vinteruppläggningstid i Sverige) i en tom 100l tank är normalt mindre än 1dl, vilket lite K-sprit i tanken på våren tar hand om. Mvh, Fredrik
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 16:41

Hans Brolin:

Tack för svaret, Jag trodde nog det var något i den stilen. Själv har jag redan ett vanligt CAV-filter med "glaskopp". K-sprit fungerar väl bara på bensin? Undrar, eftersom jag har diesel, där f.ö. "grums" (=alger m.m.) i tanken brukar vara ett större problem än kondens. MVH Hans