Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Kan en diesel gå länge på låga varvtal?

Georg:

Jag har en gammal encylindrig diesel, YANMAR YSE8G. Den startar omedelbart och går mycket bra. Nu upptäckte jag, att efter en längre tids körning (30 min. fiske) så dog den när jag gav gas. Den var svårstartad och man fick ge gas mycket försiktigt innan man kunde varva upp den till normal marchfart. Liknande beteende hade ju gamla 2-takts utombordare. Efter att den gått en tid i marchfart verkade allt vara OK. Kan någon ge en förklaring resp. tips?

Christer (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 02:54

Christer:

Läser jag instruktionerna på min nya Yanmar 3YM20 så ska man varva upp den till maxvarv emellanåt om man inte ligger och kör på marchvarven ca 3200-3400 hela tiden. Anledningen ska visst vara att spridarna sotar igen om motorn inte varvas ur med jämna mellan rum, fast det låter lite kort med endast 30 minuters fiske får att få dessa problem Christer
Johan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 02:54

Johan :

prova att hälla i en skvätt tvåtaktsolja dieseln, dagens dieselbränslen är för torra ,det kärvar i pump o spridare annars Johan
Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 02:54

Arne:

Det siste rådet fra Johan skal du ikke følge. Dieselojen er fet nok. En diesel soter ikke på tomgang av for mye diesel. Det som sannsynligvis skjer er at stempelringene (kolvringorna) setter seg fordi motoren går kald og uten belastning (Tomgång). De begynner å polere sylinderveggene. Motoroljen blir ikke skrapt ned fra sylinderveggene Når denne oljen forbrenner blir det svart røk. Grunnen til at du må ta den forsiktig opp i turtall er sannsynligvis manglende kompresjon fordi stempelringene er fulle av olje og sot. Jeg vet ikke noen bedre kur enn å ta opp motoren og rense kolvringsporene etc. etc. Alternativt får du kjøre motoren god og varm med høy belastning fra tid til annen. Arne