Stefan Kindeborg:
Hej, alla! Ska nu försöka bringa klarhet i detta. Jag har efter åtskilliga månader av frågande fått lite uppgifter från både Volvo-Penta och Johnsson-Pump Marine(numera: An SPX Process Equipment Operation), om vad som har hänt med gummikvaliten och hur man kan identifiera en klart "riskfylld" impeller. Lite om detta i "korthet"; En sak är helt klar, det att problemet berör Volvo-P, Yanmar, Lombardini och andra motortillverkare som har Johnsson Pump som underleverantör. Dessutom säljer Johnsson Pump massor av impellrar i sitt eget namn till eftermarknad till alla möjliga motorer och ändamål. -Enligt J-P så togs bly bort ur gummiblandningen av miljöskäl 2005. Sedan har man på olika sätt försökt att ändra gummiblandningar/kvaliteer så att gummit skulle få samma goda egenskaper som den tidigare blyinnehållande. -Enligt Volvo-Penta så fick man då i början av 2005 och fram till augusti 2005 impellrar av oönskad kvalitet. Sedan blev dessa bättre enligt Volvo-P men ändå med inrapporterade fel. I år 2007 fr.o.m vecka 16 så har man fått en ny kvalitet som då ska vara riktigt bra. Vi får verkligen hoppas att detta stämmer! Det innebär att ska titta på sin nyinköpta impellers datummärkning om det står I 05 eller senare t.ex. I 07. Då är dom O.K enligt Volvo-P! De tidigare med blyinnehål börjar alltså med F och är ev. också O.K. Dom är dock tillverkade 2004. Problemimpellrarna heter alltså G och H (samt vissa I 01 t.o.m I 04) Enligt Volvo-Penta så ska det inte vara några problem att reklamera dessa impellrar mot uppvisande av kvitto eller motorns garantibevis. Yanmar eller Lombardini vet jag ej men de har säkert motsvarande inställning. Vad som gäller följdskador på motorer utanför garantin framgår inte i svaret men det måste båtägaren själv driva gentemot den som man har köpt sin impeller/nya motor av. Hur ser man nu datummärkningen? Jo, mellan några av impellervingarna. När det gäller den kryptiska datummärkningen på impellrarna så titta på den bild som jag "snickrat ihop" och bifogat så hoppas jag att alla begriper hur man läser detta (på en Johnsson-Pump impeller). Stämplingen kan vara lite otydlig på vissa impellrar har jag sett, så titta noga. Seglarhälsningar Stefan Kindeborg, ordf. BTN
- Logga in för att skriva kommentarer
- 77 visningar