Hoppa till huvudinnehåll
ToreBilldal
Senast inloggad: 2024-04-07 - 21:40
impeller

Tore Andersson:

Sv: Impeller Hej, Kollade min impeller och upptäckte att en vinge hade lossat. Öppnade då slangklämmorna på den breda gummidamasken på värmeväxlaren och där låg den. (Volvo Penta MD2030) Vad som förvirrar mig är dock att det också rann ut närmare en halvliter glykol från sötvattenkylningen när jag gjorde detta. Indikerar då detta att något är fel då ju dessa båda kylsystem ska vara åtskilda? Om jag förstår Volvo Pentas gör det självbok så står det dock att man ska tappa ur glykolblandningen innan man öppnar på detta sätt. Jag föstår dock inte riktigt hur det hänger ihop? Tacksam om någon kan förklara - och framförallt är det något fel? Tore A

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Tore Utan att ha egen erfarenhet av den motorn tror jag efter att ha tittat på bild på motorn att det är så att slangklämmorna och gummidamasken är tätningen mellan sjövatten och färskvatten (glykolvatten). Den lilla klämman tätar mot rören där sjövattnet går. Den stora klämman tätar mot huset som innehåller färskvatten. När du släpper på någon eller båda av dessa rinner glykolvattnet ut. Ta dig en noggrann titt och se om det stämmer. Hälsningar Ove