Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
HJÄLP

andreas:

Jag behöver hjälp, hur ska jag koppla ihop min generator med motorn, kan någon guida mig genom denna djungel. Går det att starta och köra båten utan en generator i så fall hur ska jag göra då. Måste flytta båten till min båtplats, för att nu ligger den där man sjösätter båtarna, ca 10 minuters båtfärd ifrån min båtplats.

Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Ja det går att köra utan generator. Koppla ur kilrepet så att gen. inte snurrar.
Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

Varför skall man ta bort remmen?
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 15:24

Gunnar S:

Ta INTE bort remmen om du inte är helt säker på att den samtidigt inte driver vattenpumpen/pumparna! Om generatorn är helt oansluten (utan kablar, eller med kabeländarna losskopplade och isolerade) kan du lungt köra motorn. Om du vill ha hjälp med inkopplingen är det nog bra att berätta vilken motor du har, om det är en orginalgenerator och annan info.
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 15:24

Roger Ryberg:

Gunnar påstår att man lugnt kan köra utan att generatorn är ansluten. Jag är inte så säker på det, jag har i alla år levt med uppfattningen att om det är en växelströmsgenerator med inbyggd regulator, så kan det byggas upp så höga spänningar att den senare kan gå sönder – fast jag har ju inte provat. Till generatorn går 4 ledningar: + batteri, - batteri, en till laddningslampan och en till startnyckeln, allt sagt om du har inbyggd regulator.
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 15:24

Gunnar S:

För att generatorn skall ladda måste fältlindningen vara ansluten till en spänning - annars händer ingenting. Scenariot du tänker på är när man oavsiktligt bryter (t.ex med batterifrånskiljaren) generatorns utgång medan generatorn arbetar. Då händer det saker och sannolikt förstör man dioderna.