Hoppa till huvudinnehåll
Olof Nordell
Senast inloggad: 2024-04-22 - 19:04
Glykol

Olof FF150:

Hej! Propylenglykol är ju bättre för miljön, men finns det några nackdelar? Finns det några skäl till att ha etylenglykol i en inombordsmotor? Jag har även en varmvattenberedare. Är olika sorters glykol blandbara? /Olof

Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:20

Anders:

Dom är blandbara, men man kan då inte mäta någon "max kylgräns". Dom fungerar dock som frostskydd även blandade. Det kan uppstå en brun grumlighet som kan uppfattas som rostutfällning. Men vet man vad det beror på, så är det inget att oroa sig för. Muntliga rykten har sagt att korrosionsskyddet kan påverkas till det sämre, men jag vet inget säkert om detta. För den som har möjlighet och utrustning, kan man skilja dom båda sorterna åt genom att först destillera bort vattnet om man inte vet vilken sort man har i sitt kylsystem. Då mäter man kokpunkt och densitet på den rena glykolen. Kokpunkten för propylenglykol ligger på 170°, medan den för etylenglykol ligger på 155°. Siffrorna för densiteten har jag inte tillgängliga just nu, men det kan man kolla på säkerhetsdatablad som varje tillverkare har på sina hemsidor. Man tänker sig att det finns en färgkod för detta på dom olika sorterna, blå eller grön för etylenglykol, och röd för propylenglykol. Men det stämmer inte alls! Det kan vara vilken färg som helst. Etylenglykol är den giftigaste, men förhållandevis billigare. Propylenglykol är inte lika giftig, dock ingen hälsodryck, även om den förekommer i flera hudvårdsprodukter m.m. Det är den dyrare av dom två. Sedan finns det "Super Extra Värsting Longlife" och liknande beteckningar, men det är förmodligen bara någon sorts "konserveringsmedel" som är tillsatt bara för att kunna höja priset? För övrigt är det samma sorts glykol som någon av dom två. Men är man det minsta tveksam, så bör man ju hålla sig till samma fabrikat som tidigare. Och jag föreställer mig att den glykolblandning man kör igenom motorn vid höstupptagningen, går att samla upp i en hink och återanvända ett par år till. Vet man vilken sort det är, så är det ju lätt att kolla fryspunkten med en glykolprovare. Är den för låg, är det bara att späda på.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

När jag är osäker om frysskyddet tar jag en "skvätt" kylvatten i en plåtburk och sätter in den i frysen, ca -18 grader, fryser den inte klara motorn sej i Göteborgsvintrarna.
Carlmagnus. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:20

Carlmagnus.:

Glykol som glykol, finns det dom som säger. I moderna motorer finns en blandning av metaller, rent järn (kanske gjutjärn) och aluminium. Det finns massor att läsa på nätet om just detta och det tar lång tid innan man känner sig säker på vad man skall använda sig av. Detta inlägg bland många fann jag, vilket kan ge någon ledtråd. http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?p=373574 . Eftersom jag har en "modern" motor med gjutjärnsblock och aluminiumtopp samt aluminium kylare! så gick jag till OKQ8 och köpte 2 st flaskor av den lila flaskan (rött innehåll) long life etylenglykol. Att börja tala om en extra hundralapp till och från är bara löjligt. Underhåll av båtar och motorer är aldrig billigt. Med vänlig hälsning,
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:20

Anders:

Kommentar när det gäller glykoler: Etylenglykol-Giftig (0,5 dl till barn är livshotande) Propylenglykol- Harmlös (används bla till rökmaskiner, kosmetika) I min hamn (Grefab GBG) finns ingen åttervinningsmöjlighet för etylenglykol. Dåligt. Uppsakattar att ca 2400 båtar släpper ut 10 ton etylenglykol i hamnen per år. För att minska mängden utsläppt etylenglykol borde ALL vinterkonservering av saltvattenssystemet vara PRPOYLENglykol. Dennna kommer ju rätt ut i havet vid start i vattnet på våren. Detta gäller även toalett mm. Intern kylning av sötvattensdelen finns det olika åsikter om. Oavsett skall denna tas om hand och ej ut i havet. För mer info se Kemikalieinpektionens hemsida KEMI.se eller denna länk om glykoler. http://www.kemi.se/templates/News____3296.aspx Anders
Staffan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 08:20

Staffan:

Håller med Anders fullt ut. Jag jobbar med försäljning av bland annat glykoler. Propylenglykol är alldeles utmärkt för konservering av motorer. Dessutom miljövänlig. Det borde vara ett självklart val för den som vill vistas i en levande skärgård att nyttja detta alternativ. För vinterkonservering behövrs inga "long life" utan en standard propylenglykol är idag godkänd för samtliga metaller förekommande i moderna motorer.