Hoppa till huvudinnehåll
qvisten
Senast inloggad: 2017-10-28 - 11:05
Färskvattenkylning

Hans-Erik Qvist:

Hej! Jag har en Volvo Penta MD6B som är kompletterad med Martec färskvattenkylning och vid första båtturen i våras så upptäckte jag att färskvattenkylningen inte fungerade, det blev ingen cirkulation trots att cirkulationspumpen gick. Jag kopplade då en genomskinlig slang till avluftningsslangen, sög i slangen medans cirkulationspumpen gick och tömde slanginnehållet i en hink innan det nådde min mun. Gjorde så ett antal gånger och plötsligt så kom som en slemklump som hade bildats i glykolvattnet och systemet kom i gång och fungerade igen. Har hört någon gång att sådant kan hända om man blandar olika Glykolsorter. Allt har fungerat klanderfritt resten av säsongen men funderar på att till hösten försöka tömma systemet och spola med rent vatten för att få bort alla ev. rester. Nu till min fråga! Är det någon som har något bra tips om hur jag ska bära mig åt för att tömma och spola igenom systemet innan jag fyller på nytt Glykolvatten?

Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:15

Björn J.:

Jag har en gång fixat en sådan kylare, visserligen en mindre variant än din. I korta ordalag demonterades hela paketet, värmeväxlaren skruvades isär, ställdes i duschen och spolades med varmt vatten, hade även litet kaustiksoda i men det kanske inte är att rekommendera... Tuberna inuti värmeväxlaren rensades också mekaniskt genom att föra in en sådan där plasttråd som man använder till gräsröjare. Slemklumen kan jag inte förklara. Jag hade däremot mycket avlagringar efter sjövattnet, då det saknades sjövattenfilter.