Hoppa till huvudinnehåll
Snett
Senast inloggad: 2020-04-10 - 13:38
Elmotor till S-drevet - Framtidens drivlina?

Som en av många seglar jag kusten runt med en gammal motorinstallation. Vår VP MD7 med S-drev blir 42 år i år. Men hur många år till som motorn startar vet jag inte. Därför funderar vi på om det finns någon elmotor som kan anpassas för att driva S-drevet. Det senare lär ju kunna gå några år till. (Bälgen är bytt och i år fick motorn ny avgaskrök som uppmuntran medan vi funderar.)

En eller ett par timmars möjlig elgång per seglingstur är målet. 10 till 15 kWh i batteribank borde vara möjligt när utvecklingen gått lite längre.

Hur mycket elektrisk styrning behöver en vettig installation?  Likström eller växelström till motorn?

Hur kan man hjälpa motorn att klara miljön? Vilka komponenter kan komplettera en begagnad motor och var hittar man en lämplig?

Ska man byta till en fast propeller och bygga in en laddfunktion att användas när seglingen går undan?

Hur kan den mekaniska adaptern se ut?  Antagligen har någon redan skissat på en lösning.

Vänligen  Hans E

towa
Senast inloggad: 2024-03-14 - 11:24

Elmotor med S-drev finns -- bland andra hos   www.greenstarmarine.se , med flera tillverkare.

Men troligen är det mekaniska motståndet i det gamla S-drevet alldeles för stort, både för drift och för laddning. Svårigheten att reducera det motståndet är en av orsakerna till att S-dreven för el inte dykt upp förrän på senare år.

Elmotorer med rak axel har däremot funnits länge, från flera leverantörer. Det tekniska varierar -- 12-24-48 volt, lik- eller växelström och hur regleringen sker elektrotekniskt, fast eller foldingpropeller. Valet beror på båtens storlek och konstruktion, förstås. Nya elmotorsystem tycks presenteras med täta mellanrum just nu. Liksom batterityper.

Min egen båt, en 7,4 meters Späckhuggare, har haft elmotor i tio år. Fungerar utmärkt. Har förstås både stora fördelar och vissa nackdelar -- som beror på hur man vill använda båten, konstruktion, storlek, ekonomi osv. Jag sökte tystnaden, bekvämligheten och frånvaron av underhåll -- och fick det. Men fick också lägre marschfart och kortare räckvidd för motor. Miljömässigt är eldriften förhoppningsvis inte en nackdel -- men kanske inte heller en fördel. Det beror nog på hur man räknar !