Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Dieselläckage till smörjoljan

Per Rydberg:

Hej! Jag har fått in diesel i smörjoljan i min VP 2003:a som fått till följd att motorn rusar okontrollerat när olje/ dieselnivån blivit alltför hög (mycket otrevligt). Jag undrar nu hur dieseln kom dit? Jag har kontrollerat matarpumpen, men den var tät. Lättar jag på insprutningen till någon av de tre cylindrarna så sjunker motorvarvet lika mycket oberoende av vilken cylinder jag tar, vilket jag tolkar som att de är ungefär lika täta. Skulle dieseln kunna komma dit via högtryckspumparna och returledningen från tanken? Har någon varit med om något liknande? MvH//Per

Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 19:12

Stefan:

Hej. Jag hade samma problem med det var en Ford som har returrörena från insprutnings munstyckena inne i ventilkåpan. Rörena var otäta och då kom dieseln i oljan, men din motor kanske inte är konstruerad så. Om sprdarna är i dåligt skick kan man tänka sej att en del av blänslet förblir oförbrännt och "rinner" ner förbi kolvarna till oljan, men då tror jag att den skulle ryka.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 19:12

Björn J.:

Hade en gång likadana symtom på en MD2´a, men då var det kolvringarna som var så otäta att smörjoljan kom upp i förbränningsrummet och lät motorn skena okontrollerat, hur dieseln då hamnade i vevhuset brydde jag mig aldrig om att fundera på, men motorn gick bra efter byte av kolvringar och diverse packningar. Denna motor var trots problemet lättstartad och hade uppenbarligen viss kompression. Jo den motorn rök en hel del innan den blev reparerad. Men det låter ju som om du skall anlita någon motorreparatör. Reparationsverkstäderna har ibland bättre priser under höst och vintersäsongen.
Bengt Helin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 19:12

Bengt Helin:

Md 11 Fungerade mycket bra förutom diesel till oljan. Efter byte av topplockspackning helt ok.
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 19:12
En gång monterade jag felaktiga O-ringar i dieselanslutningarna vid högtryckspumpen på en MD2,då gick det in diesel i oljan.