Hoppa till huvudinnehåll
gorkro
Senast inloggad: 2016-11-06 - 18:41
Dieselbränsle för gamla motorer.

Göran Kronvall:

I senaste numret av På Kryss nämns i en artikel att gamla dieselmotorer behöver tillsats av 2-taktsolja i dieselbränslet. Gammal dieselolja var inte så högt renat och tillförde därför smöjningsmedel medan modern dieselolja är ganska "torr". Denna rekommendation har jag också hört muntligen i båtklubben. Min fråga är hur stor tillblandning av 2-taktsolja man ska tillföra? Göran Kronvall

Björn Green
Senast inloggad: 2023-11-29 - 14:47

Björn Green:

Hej Göran! Jo, lite 2taktsolja gör mera nytta än skada. Själv använder jag 0,2 % = 1 dl till 50 liter. Man hör olika bud, 0,1 - 0,5 % lite beroende på hur gammal och sliten motorn är... Nyare motorer är byggda för den moderna torrare dieseln så de behöver ingen oljetillsats. Kryssarhälsningar, Björn.
Joakim (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 21:59

Joakim:

Hej! Vilka motorer bertaktas som gamla? Från 60,70,80 talet? Har själv en VPMD17C. Jag gissar att den bertaktas som gammal. Joakim
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 21:59

Stefan:

De gamla motorerna med radpump klarar sej bra med torr olja, men fördelarpumpen som inte har en indre oljesmörjning är känsligare. De oljor som är avsedda för motorer duger nog åt alla motorer utan extra tillsatser. De nyaste Dieslarna är känsligast för fel bränsle.
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 21:59

hej ok deisel är inte som förr då hette den parafin o den skummade som faan

o just nu kommer all desel från  berget överskottslager bergrum med vatten i

             lo

Sven (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 21:59

Sven:

Jag nämnde nyss detta för kursledaren som håller SXK´s "Vårda din dieselmotor"(vi vinterligger i samma hamn). Han påstår att oljan inte blandar sig med den nya dieseln. Den lägger sig ovanpå och till slut har man bara 2-taktsolja i tanken. Kanske något att vara uppmärksam på. Sven
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 21:59

bygt om disel till bensin 55a davidbraun växel orginal h l . amasånratt o ögrenskontorsstol o amason rör  olingbokedja

samt spånfläkt till jätte snöslungna har gått i 20år

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 21:59
Att den inte skulle blanda sig med bränslet är helt fel. För att testa detta blandade jag till ett prov som fick stå i en flaska. Kanske skulle oljan separera och sjunka till botten? Icke sa nicke. Efter 2 månader avbröt jag provet. När man kör motorn rör man om ganska bra i bränsletanken eftersom det går mer bränsle i returen än vad som förbrukas av motorn. Nu har min motor (Yanmar 4JH4-TE) tuffat 1000 timmar på oljeblandning. När spridarna drogs så kommenterade mekanikern att de var i ovanligt bra skick. Inget att göra!