Hoppa till huvudinnehåll
Jan Olof Berg
Senast inloggad: 2019-08-09 - 10:12
D2-55 når ej arbetstemperatur
Hej kamrater. Jag har en VP D2-55A som bara kommer upp i 40°. Till motorn är kopplat en värmefläkt/defroster och en varmvattenberedare. Det är inget fel på temperaturmätaren, man kan utan problem hålla på motorn. Termostaten är ny. I ett tidigare inlägg från 2003 har en medlem upplevt samma sak och kontaktat fabrikanten som säger att det rör sig om ett konstruktionsfel och att man skall kontakta en återförsäljare. Det har jag gjort, problemet är bara att återförsäljaren aldrig hört talas om problemet..Har någon av läsarna gjort det? Vänliga hälsningar J-O Berg
Tommy K
Senast inloggad: 2024-04-02 - 15:33

Hur är defrostern respektive varmvattenberedaren inkopplad. När uppstod problemet. Har det funnits hela tiden eller uppstod det när något av systemen kopllades in. 

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 02:01
Hej Tommy. Jag köpte båten begagnad med defrroster inkopplad i serie med motorn. Jag tänkte inte så mycket på detta då utan kopplade in en vvberedare i samma serie 1 år senare. Det var först då jag märkte att tappvarmvattnet inte precis var skållhett och bestämde mig för att byta termostat vilket skedde först i år. Utan effekt. Alltså. Från motorn, utan expansionkärl, går kylarvätskan till defrostern och därifrån till vvberedaren och tillbaka till motorn.
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 02:01

Hej

Var exakt på motorn är uttaget respektive inloppet placerade. Risken finns att slingan by.pasar termostaten och dågår för mycket vatten till värmeväxlaren så att motorns kyls för mycket. Ungefär som om termostaten stod vidöppen hela tiden.

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 02:01

Hej

ber om ursäkt för att den första bilden ovan var fel, den hör till motorer efter Aoch B. Här kommer rätt bild. Intaget sitter alltid på vattenpumpen.

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 02:01
Tack Tommy. Jag skall kontrollera detta. Vänliga hälsningar J-O
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 02:01
Hej igen Tommy Säg den glädje som varar beständigt. Tyvärr var defrostern och vvberedare inkopplade exakt som på sprängskissen. Detta problem har förekommit tidigare 2003 skedde en brevväxling mellan sxk-medlemmen Thomas Lundgren och Volvo Penta där man från fabrikanten hävdade att motorn ej nådde arbetstemperatur när defroster och vvberedare var inkopplade men att man tagit fram en modifieringssats som skulle finnas hos återförsäljare. Problemet är att återförsäljaren inte hade en aning om detta och det är därför jag kontaktat SXK för att se om jag har ngn olycksbroder som hittat en lösning. Med vänlig hälsning, J-O
Tommy K
Senast inloggad: 2024-04-02 - 15:33

Hej 

Synd, jag tyckte att Du först skulle kolla anslutningarna för det händer att de är felmonterade. Det finns som Thomas säger i sin inlaga problem, i vissa fall, när man ansluter värmeförbrukare som defroster om man dessutaom har varmvattenberedare kopplad. Göran Adolfsson som Thomas refererar till kan numera nås via Långedrag Teknik på tel 031-7790690. Vill Du kan jag ta reda på vad åtgärden bestod i eftersom jag känner Göran personligen.

Hälsningar Tommy

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 02:01
Hej Tommy. Jag vore hemskt tacksam om du vill kontakta Göran vid tillfälle. Vänliga hälsningar J-OY
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 02:01
Än en gång: Hej Tommy Jag har nu fått reda på att VP tagit fram en modifieringssats nr 3586996 för motorer "som går på låga varv och/eller har en vvberedare inkopplad". Satsen kostar 3.600:- c:a. Jag skall kontakta Sune Larsson här i Saltis och höra om dom kan skaffa fram den. När ämnet var aktuellt 2003 monterade VP satsen utan kostnad. Vi får väl se hur det blir med den saken nu. Slutligen: varmt tack för din stora hjälpsamhet! Vänliga hälsningar J-O
Tommy K
Senast inloggad: 2024-04-02 - 15:33

Hej J-O

Det var ju bra. Göran svara de häromdagen men jag var ute och seglade då så jag väntade till i dag med att svara.. Ser att Du redan fått helt rätt information men skickar Görans mail så kan Du kontakta dem om Ni får problem att hitta gerjorna. Enligt Göran finns satsen i lager för försäljning.

Mvh Tommy

Hej.

Finns en Servicesats-3586996 för att höja motortempen.

Pris: 3601:- inkl.moms

 

Med vänlig hälsning

Göran

Telefon/jour +46 (0)31 7790690

E-mail butik@langedragsteknik.se

Öppettider helgfri vardag 08:00-17:00

Pumpgatan 9

Lundbystrand

417 55 Göteborg

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 02:01
Stämmer bra att det var ett konstruktionsfel. Volvo Penta skulle aldrig ha släpptt motorn på marknaden i det skicket! Att man nu tar betalt för en nödvändig servicesats är dålig kundvård.