Hoppa till huvudinnehåll
Jens Falkman
Senast inloggad: 2012-01-01 - 11:01
Byte av damask till drev

Jens Falkman:

Jag har ett drev volvo 110S kopplat till MD11C. Damsken till drevet är ca 8 år så¨jag förmodar att det ärtid att byta nu.Finns det någon handledning (artikel) på hur man lämpligen ska göra?

Otto W (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 16:50

Otto W:

En mycket bra beskrivning hittar du på denna sida: http://83.227.180.6/balgbyte.html Mvh Otto
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej! Vill bara varna lite för att den metoden som finns som "tips", kan innebära att läckage kan uppstå mellan den fastplastade bädden och skrovet. Läckage kan uppstå när man borrar de 2 hålen för 8mm insex verktyget. Sedan är det min högst personliga uppfattning att man faktiskt inte behöver byta gummibälgen förran efter mycket lång tid. Lämpligt kanske i samband med en motorrenovering efter c:a 25 år. Volvo:s gummibälg är av mycket hög kvalitet och innehåller precis som ett bildäck en korda. Yanmar/Bukh/Lombardini bälgar kan jag ej uttala mig om. Jag har noggrannt tittat på/skurit bitar av flera Volvo-gummibälgar som har suttit i över 20 år och inte sett en enda tendens till varken sprickor eller att gummit skulle ha förändrats märkbart. Några båtägare påstod att det var sprickor i gummit på undersidan. Efter rengöring visade det sig att det endast var krackeleringar i "smutslagret". Miljön där bälgarna sitter är helt fria från solljus, skyddat och dynamiskt små rörelser vilket måste vara optimalt(jämför t.ex. ett bildäck). Om någon har en gummibälg av något fabrikat som har spruckit av någon orsak(t.ex. grundkörning) eller av ålder så vore jag väldigt tacksam för att SXK Båttekniska kunde få titta på denna. En lite djupare "vetenskaplig analys" skulle vara intressant att göra. Jag har hört sägas att en bälg kan gå sönder av en "grundkörning". Har tyvärr aldrig sett en enda trasig bälg hittills. När det gäller grundkörning så är det självklart viktigt att motortassar och andra delar är intakta. Själva bälgen ska ju inte ta upp någon belastning alls. Att se till att motorn sitter fast ordentligt och som vissa "mjukt upphängda" motorer har, ett "krockskydd" som förhindrar/begränsar utslaget framåt är minst lika viktigt som att regelbundet kontrollera att bälgen är intakt. Årlig kontroll av motortassar/infästningar/gummibälg genom att klämma/titta/lyfta lite på motorn med en kofot o.s.v. är en enkel och bra kontroll. Hälsningar och ett Gott Nytt år från; Stefan Kindeborg, ordf. SXK Båttekniska (OBS, OBS! Trasiga gummibälgar för noggrannare analys av BTN emotses tacksamt: Stefan Kindeborg, Tärnvägen 5, 611 62 Nyköping)
Björn (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 16:50

Björn:

Man byter för att gardera sig mot försäkringsbolaget i händelse av förlisning. Rekomenderad bytesintervall är vart 7:e år enligt Volvo Penta. Till dess att nya direktiv kommer från Volvo är det väl bara att gilla läget:-)
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 16:50

Stefan:

Hej! Kan bara uttala mig när det gäller Svenska Sjö, eftersom jag sitter som ledamot i Båtorganisationernas Försäkringskommitte(BFK)för Svenska Sjö (sammankallande i Skadekommitten). Vad jag har förstått så finns inte ett enda skadefall registrerat någonsin när det gäller bälgar (eller bälg som gått sönder på grund av plötslig oförutsedd händelse, typ grundkörning eller liknande). "Maskinskadeförsäkring" ingår ju inte. Det finns inte heller någon uttalad princip att ersättning inte skulle utgå om bälgen skulle vara äldre än 7 år. Det finns många detaljer på en båt som bör bytas. Stående riggen t.ex. rekommenderas att bytas efter 25 år. Hälsningar Stefan K