Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 14:05
Bogpropeller

Åke Adolfsson:

Jag har en båt som det helt klart skulle underlätta med bog propeller(Jeanneau SO35). Den är hög och tar lätt vind. Det finns ju vad jag vet, två alternativ (båda lika dyra)där en är genomgående hål i skrovet och en är en nerfällbar variant som jag tycker är bäst. Men den modellen är ju känsligare för "påstötning" vid okänt vatten. Vad tycker ni klubbmedlemmar om detta? Jag vill gärna höra er åsikt innan jag bestämmer mig.

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 09:38

Ove Thorin:

Hej Solveig Jag har ingen erfarenhet av den nedfällbara varianten. Om priset för själva bogpropellern är lika så borde monteringen vara mer kompliserad och som du säger känsligare för påkörning. En fördel kan vara att den kommer längre ner vid drift. Jag har en 3 kw i rör av fabrikat Vetus som just gjort tjänst i 16 år utan minsta problem. Om du väljer mellan storlekar, ta då gärna den större så att den även klarar båten då det blåser mycket. Hälsningar Ove
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 14:12

Stefan K:

Hej Åke, nu är jag väl lite "miljöskadad" av många års kappseglande men jag skulle aldrig göra en stor tunnel i förskeppet, vilket naturligtvis bromsar "massor". För planande motorbåtar är detta inget problem eftersom tunneln ska placeras "ovanför vattnet"(vid planing). Bl.a. Lewmar har tagit fram nedfällbara varianter för just segelbåtar och det måste ju vara riktigt trevligt att detta inte nämnvärt påverkar seglingsegenskaperna eftersom anordningen är helt infälld vid segling. Jag skulle i varje fall inte tveka att välja den infällda varianten om den kostade ungefär lika mycket. Seglarhälsningar Stefan Kindeborg
Lars K. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 14:12

Lars K.:

Varför har ni seglare så brottom på sjön? Kan ni inte ta det lungt och njuta av färden? /Lars
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 14:12

Stefan:

Hej, ämnet "Bråttom" har varit uppe tidigare och kanske inte riktigt handlar om teknik. Det är ett "kulturellt missföstånd" att tro att vissa seglare skulla ha mer "bråttom" än andra bara för att man vill ha en snabb, vältrimmad båt som inte bromsas av t.ex. tunnlar i skrovet, fasta propellrar, havspulpaner, risig botten, ofräscha segel&krängning, dålig balans osv. För mig handlar det om att njuta av att båten glider lätt i vattnet, gör bra fart o höjd på krysen. Kanske t.o.m. plana iväg i 15 knop på en frisk slör med spinnaker. Det är en helt obetalbar känsla av att kunna känna full balans & fingertoppskontroll på kryssen i 5 m/s när vår (Dehler 34DD), susar fram nästan ljudlöst på vattnet i 7 knop nästan helt utan vågbildning. Det handlar om "seglingskänsla" och ren naturkraft. Begreppet "brådska" existerar inte. Vad är annars drivkraften till att folk seglar t.ex. snabba skärgårdskryssare, flerskrovsbåtar eller andra välseglande båtar. Även en Sun Odysse´35 är en välseglande båt som nog hämmas en del av "hål i förskeppet". Att det också finns andra som får sin tillfredsställelse i helt andra värden som att man hellre tar fram pipan, sätter på kaffepannan i sin Havsfidra och inte bryr sig ett dugg om det går 5 knop eller 4 är ju också ett helt ok sätt att njuta på. Om man nu har bråttom på sjön, ja då ska man definitivt ha en motorbåt. Det är f.ö. också helt ok med motorbåtar. Inte minst som start och bojbåt på kappseglingar.. Nu när båten är i skjulet så kan man "njuta" genom att kolla på härliga bilder på t.ex; www.blur.se Segla väl! Stefan
Stephanie (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 14:12

Stephanie:

Allt båteri är kompromisser. Hamnarna blir trängre och båtarna fler så nog har man ibland en önskan om bogpropeller. Fartminskning är naturligtvis försumbar med den infällbara varianten - men det kostar ungeför det dubbla!!! Man kan eliminera motståndet - inte så mycket med "bulb" framför tunneln men väl genom att bakom göra en urgröpning i skrovet bakom tunneln så att man förifrån inte ser någon tvärgående yta. Givetvis är detta mer komplicerat men så här gör "storfräsarna".
Lennart (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 14:12

Lennart:

Hej, Jag har själv en Delphia 37 och har i år installerat bogpropeller RMC Swing thruster (nedfällbar). Nyttan av en bogpropeller tycks alla vara eniga om så den saken lämnar jag. När det gäller frågan om vilken typ av bogpropeller man skall välja så har det enbart diskuterats påverkan på segelingsegenskaperna. Jag skulle tro att man genom att spackla ut framsidan av hålet kan minska en del av den skada hålet åstadkommer i form av ökat motstånd. Motståndet kan dock aldrig helt elimineras, men detta är antagligen för de flesta cruising seglare helt försumbart. Jag tycker dock att det känns mycket bra att veta att jag inte har påverkat båtens segelprestanda genom installationen. Men det som var absolut avgörande för valet var den placering bogpropellern får på de moderna båtarna med sina grunda förskepp. Antingen kommer propellern alldeles för långt bak eller kommer den väldigt nära vattenlinjen, i värsta fall båda! Båda dessa egenskaper leder till minskad effekt på grund av att propellern suger luft och inte minst att hävarmen blir mindre ju längre bak propellern placeras. Genom att propellern kommer långt ned och så långt fram som möjligt kommer du att behöva en mindre motor än vad som krävs med en traditionell bogpropeller. El- installationen blir enklare. Ljudnivån blir också behagligare med en djupare propeller. Vad gäller skaderisken så håller jag med om att risken vid sidokollision med undervattenhinder är större. Vid kollision framifrån finns en brytpinne som förhindrar skador. Nackdelen med den infällbara varianten tycker jag är priset, men i det stora hela tycker jag att fördelarna överväger. Det är ju trots allt en liten del av båtens totala värde. mvh Lennart