Hoppa till huvudinnehåll
Duffansxk
Senast inloggad: 2016-04-07 - 09:57
Bälgbyte Volvo Penta S Drev

Bytte bälg efter 12 säsongen och bälgen så helt ny ut. Har hört liknande från andra.

Volvo Penta anger vagt att byte bör ske vart 7de år. Detta är en försäkringsfråga.

Jag ställde frågan direkt till Volvo Penta.

Svar att 7 år gäller i hela världen och med hängslen och svångrem--tex skadeståds krav i tex USA.

7 år gäller i Medelhavet Atlanaten Stilla Havet.

I Mälaren och Östersjön är vatten miljön vänlig jfr med andra ställen.

Ändå har inte tex Svenska Sjö talat med Volvo Penta vad som bör gälla här, utan om skada sker så är risken båtägarens.

Detta är uselt av Volvon Penta och försäkringsbranschen.

Risken är båtägarens fast bevisligen är risken lite.

En Maxi 84 årsmodellb 86 bytte bälg--den gamla såg ut som helt ny.

Tekniska nämnden--tala med Volvo Penta

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2024-03-19 - 07:44

VIssa försök att tala med Volvo leder ingenstans, svaret är 7 år oavsett. Å andra sidan har det mig veterligt aldrig inträffat att en bälg har brustit eller spruckit utom möjligen i samband med att den utsatts för att man fått ett lyftsling under propelleraxeln och lyft halva båten så att bakre drevfästet inne i båten brustit och bälgen fått ta hela kraften. 

Jag har själv råkat ut för att delvis lyfta en 5-tons båt så nästan hela aktra undervattenskroppen var ur vattnet, utan att bakre fästet brast. Trots det, när jag sen hade bytt bälgen, var det omöjligt att se någon åverkan eller åldring på den. 

Vad som är ganska vanligt då man byter bälg är att man skadar lacken på övre klämringen som är av brännlackerat stål och som sen börjar rosta så läckage inträffar. Därför är det klokt att med kanske 10 års intervall lossa motorn, dra den lite framåt och lossa klämringen och lämna den på blästring och epoximålning ifall den är rostig. Samt förstås inspektera bälgen ordentligt.

Man kan också ta med i bedömningen att Volvos 7 år gäller både båtar som körs året runt i både tropiska och iskalla vattenoch jämföra det med våra svenska båtar som körs under kanske 5 månader, och då lite på helgerna samt 4 veckor mitt i sommaren.