Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-06 - 14:54
vattenlinje

L Petersson:

Jag tänkte fräscha upp vattenlinjen i år ( måla ) Men vad ska man ha för färg till det, det är inte helt lätt- Läser man under 2 komp International t e x så står det att man inte ska använda den under vatten. Och väljer man 1-komp t e x Brightside så är inte den heller lämplig att ha på ytor under vatten.

Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 15:06

Georg:

Jag använder samma färg (Mille Extra i mitt fall) på vattenlinjen som på bottnen men i annan kulör. Genom att använda bottenfärg växer det inget på vattenlinjen. Min vattenlinje ligger delvis under och delvis över vattenytan och det fungerar utmärkt att använda bottenfärg till vattenlinjen.
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 15:06

Lars-Göran Sandgren:

Jag målade med International Toplac 1996. Utmärkt resultat med pensel - står sig ännu men behöver polish på våren. Möjligen blir det ett extra stryk i år. Grunda med Precoat. //LG
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 15:06

Gunnar S:

Min vattenlinje är målad med Hempel 2-komponent. Statiskt ligger den ett par cm över vattenlinjen. Inga problem. Men sommaren 2005 gick jag genom Frankrikes kanaler med riggen på däck som ändrade trimläget och i aktern hamnade vattenlinjen ett par cm under vatten i 2,5 månaders tid. Resultatet blev att 2-komponentsfärgen fick en massa blåsor och släppte delvis på de ytor som stått under vatten. Så - dra upp bottenfärgen så långt att det alltid finns ett band på någon eller ett par cm innan den målade vattenlinjen tar vid.