På min Semona från 1974 har jag under åren haft ett antal småskador framtill på kölen. Jag har plastat igen,lagt på t ex tjärepoxi och målat med bottfärg. Det har funkat så vitt jag kunnat se.
När jag nu tog upp båten fanns det (som ofta) en mindre skada framtill på kölen efter grundkänning. Det nya är att det nu droppade ut vatten från genom skadan, totalt kanske några liter. Efter ett dygn var det obetydligt dropp kvar.
Jag undrar om vattendroppet från kölen tyder på någon mer omfattande skada som bör utredas och åtgärdas? Jag vet att all plast drar åt sig vatten under sommaren, men ...
Om höstarna har det alld funnits kanske 1 liter vatten i ett utrymme i kölen som ligger bakom blykölen. Det har jag torkat upp genom en liten lucka under motorn och så har det fått ventilera under vintern.
I våras tillkom att det kom upp lite vatten i kölsvinet intill en krampa som är fäst i blykölen sammanlagt kanske 2 liter under säsongen. Jag tänkter mig att krämpan rostat något och att lite vatte från plasten trängt ut. Jag har tagit bort krämpan och tänkte plasta igen i vår.
Tacksam synpunkter!
- Logga in för att skriva kommentarer
- 155 visningar