Hoppa till huvudinnehåll
lindator
Senast inloggad: 2011-05-06 - 12:20
SXK och Bavaria, vad hände?

Torbjörn Lindahl:

I sista inlägget kring SXK:s agerande angående den Bavaria som tappade halva kölen, utlovas att information kring SXK:s agerande skall komma! Jag är nyfiken på att höra om SXK släppte detta efter hot från Bavarias jurister eller vad som skett! Mvh Torbjörn Lindahl

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medl BTN. :

Det ursprungliga ärendet finns i detta Forums arkiv. Det har namnet "SXK och Bavaria" och med startdatum 2009-03-12. Det är felaktigt inlagt under ämnesområdet "Övrigt", det borde ha varit "Skrov och däck". Detta ärende i Arkivet kan hittas genom Forums länk "Sök bland frågorna", alternativt länken: Arkiv.
Sune (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 11:14

Sune:

"- Frågan om den "tappade järnkölen" är fortfarande aktuell och vi hoppas kunna återkomma med nya uppgifter under hösten." Vilken höst??
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Båttekniska Nämnden BTN eller SXK har inte släppt detta ärende på grund av påverkan från någon båttillverkare. Det hör som tur är inte till vanligheterna att en gjuten järnköl går av på det här sättet. Därför är det tekniskt intressant att få utrett hur och varför detta kunde inträffa. Sedan finns det helt andra fall där t.ex. kölar har lossat i skrovinfästningen/sprickbildningar i skrovet m.m. som inte ska blandas ihop med just detta fall. Jag har också löpande kontakt med båtägaren (senast i förra veckan) och han har lovat återkomma till BTN med sin sammanställning/syn på den tekniska orsaken till det inträffade. BTN kommer att redovisa detta på BTN-hemsidan. Hälsningar Stefan K, ordf.BTN
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 11:14

Magnus:

Gjutjärnskölar är egentligen olämpliga på båtar, det finns för mycket måttlig merkostnad möjlighet att använda s.k. Segjärn, som inte är sprickbenäget utan liknar mer vanligt konstruktionsstål. Blyköl har många fördelar, men även de kan drabbas av skador som kräver kölbyte, se bifogad bild på en Bavaria 36 från 2008 på ett reparationsvarv på västkusten. Noterbart är att i detta fall uppvisade inte kölens skrovinfästning några större skador vilket ju Bavaria får ta som hedersamt. Rodret var däremot illa åtgånget.
Bifogade filer