Hoppa till huvudinnehåll
Ophelia
Senast inloggad: 2023-11-06 - 16:38
Solpanel på teakdäck

Heinz Albrecht:

Hej Jag har för avsikt att montera solpaneler direkt på teakdäcket utan tätning runt om. (33W 850x350mm) Panelerna kommer att ligga på var sida om skylighten på den något sluttande delen av rufftaket. Regnvatten kan komma att rinna mellan panel och teakdäck. Finns det risk för bestående fuktighet under panelen med risk för mögel, röta eller annat neagtivt för teakdäcket eller nåtningen eller är mina farhågor obefogade. Mvh/Heinz

Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 20:08

Georg:

Jag har köpt en hård (icke böjbar) solpanel, längd c:a 1m. Jag byggde en ram - låg sockel - till den, eftersom mitt däck var välvt i båda riktningarna. Sockelns undersida är formad efter däcket. För att få ventilation och kylning av solcellens undersida satte jag bitar av skumgummilist med jämna mellanrum på sockels undersida. C.a 50% av undersidan var luft, 50 % var täckt med tätningslisten. Dessutom borrade jag ventilationshål i sockel. På så vis får jag avrinning av ev. vatten och luftning. Jag har inte fått några mögelfläckar eller andra fläckar på däcket. Ventilation tror jag är bra. Inte ens ett teakdäck kan väl må bra av att ständigt vara fuktigt.
Mats (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 20:08

Mats:

En luftspalt mellan panel och teakdäk gör att panelen blir effektivare pga. lägre temperatur. Solpaneler är känsliga för hög värme. teakdäck kan bli ganska varma.