Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-16 - 14:41
Ny kledning rufftak

Tor Graver:

Vi har en Comfort 34 hvor taket inne i kabinen er modent for utskiftning. Løsningen er tradisjonell - tynne kryssfinerplater som er dekket med hvit plastkledning. Mellom platene er det tynne teaklister. Det har kommet vann (lekkasjer) på noen av finerplatene slik at disse bør fornyes. Jeg lurer i denne forbindelse på et par ting. Finnes det noe fornuftig alternativ til kryssfinerplatene (f.eks. plastplater) som jeg burde vurdere? Lengend på platene er lengre enn det man finner i handelen, finnes det lengre plater å få kjøpt? Når plastkledningen skal festes på baksiden av finerplatene kan det være naturlig å beytte stifter. Jeg lurer på om det finnes stifter å få kjøpt av rustfritt materiale? Jeg har sett at noen båter har profilerte taklister slik at finerplatene kan tres inn mellom disse listene uten at det må benyttes festeskruer. Er dette noe jeg bør vurdere og finnes det slike lister å få kjøpt? Som dere skjønner så er det flere ting jeg lurer på i denne sammenhen. Jeg er takknemmelig for alle innspill jeg måtte få. hilsen "Sanna II"

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Alternativ till befintlig lösning är tillskurna remsor av skummad PVC. Liknande material använs i Malö-båtarna. Finns med olika struktur, tjocklek mm. Materialet väger nästan ingenting och används även vid skyltframställninng etc.Monteras med silikon eller kardborre. Säljs bl a av plastgrossister typ Harry Persson Plast i Hisings-Backa norr om Göteborg. Annars gäller 6-8 mm plywood-remsor klädda med matta som limmas med kontaktlim eller "badrumslim". Det finns även självhäftande elastisk matta som t ex Regina af Vindö-varvet använder. Många varv monterar med silicon där taket stöttas upp med ribbor under torkningen. Alternativ stark kardborre. Trälisterna (t ex från lackad teak/mahognyskiva) kan man enbart trycka fast emellan sektionerna eftersom beklädnaden är elastisk.