Hoppa till huvudinnehåll
guvallin
Senast inloggad: 2022-08-02 - 10:37
Lossa mantågsfot

Gunnar Vallin:

Jag behöver byta några fötter till mantågsstöttorna då dessa har spruckit. Fötterna är gjorda av aluminium och är fastsatta med rostfria vagnsbultar med den fyrkantiga delen i foten. Foten ligger sedan an mot relingslisten av aluminium. Efter demontering av en del inredning i båten kommer jag åt muttern på insidan och kan lossa den. Jag lyckas däremot inte slå upp bulten. Den sitter som berg i hålet i plastdäcket. Någon som har ett bra tips på hur man får ur vagnsbultarna.

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt , SXK-BTN. :

Prova detta Forums sökfunktion: "Sök bland frågorna:" Använd t ex söktexten: mantågsstöttor mantågsfästen mantågswire. Hälsningar.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Borra bort "skallen" och slå ner bulten. I värsta fall borra bort hela bulten.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 09:56

Magnus:

Det kan var tjurigt att borra rätt i syrafast med en kullrig skalle. Risken är stor att man slinter och skadar däcket. Eftersom mantågsstöttefötterna är kass i alla fall kan man offra dem. Så då kan man i stället skära av bultarnas skalle FÖRSIKTIGT med en vinkelslip med TUNN skiva. Skär inte kontinuerligt då blir det för varmt. Ha en spann med vatten och en tvättsvamp så att du kan kyla bult/fot upprepat efter några sekunders skärning. Och täck ytorna runt arbetsområdet noga med våta trasor så inte slip-partiklar kommer åt skrov och däck, de rostar senare. /Magnus
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 09:56

Magnus:

Kom att tänka på att värmen och vibrationerna från vinkelslipen kanske får bultarna att lossna från foten, så efter en viss slipning på skallen så kan det löna sig att prova igen att slå ut dem underifrån......
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Jo men visst kan det vara "tjurigt" att borra. Fila ner "kullrigheten", slå ett könslag och börja med 2 mm borr.
guvallin
Senast inloggad: 2022-08-02 - 10:37

Gunnar Vallin:

Tack för tipsen. Skall ta mig an jobbet efter helgerna. Återkommer med resultatet av mina ansträngningar.
S-O Lundberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 09:56

S-O Lundberg:

Värm foten och bulten med varmluftpistol. Spraya på VD 40 runt bultskallen så gott det går. Låt det stå några dygn. Värm igen och spraya på VD40 Ta ett rör med ca 8-10 mm inv diam, så långt som möjligt, och trä över bulten underifrån och bryt och bänd så lossnar den nog Lycka till / S-OL
Mats (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 09:56

Mats:

Jag bytte mina mantågsfötter i sommras, vagnsbultarna (M8) fick knackas loss från undersidan. lossa muttern så att tre varv är kvar och slå upp bulten antingen direkt med en hammare eller grnom att ett järn läggs mot mutten osh du knackar på järnet med en tung hammare. Obs när du återmonterar måste du vara nogran med tätmassa (butyltape) så du inte får läckage . Lycka till Mats