Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-16 - 14:41
havstulpaner

Kent:

Så var då båten uppe ur vattnet idag för denna sesong... Bottenfärgen har fungerat perfekt. Endast några fåtal tulpaner. Men däremot propellern var helt övertäckt. Finns det någon som har ett bra förslag på vad man ska måla på den för att det ska hålla sesongen ut? Likaså impellern till loggivaren. Vad använder man för att de små kräken inte ska bosätta sig i den?

Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-19 - 13:04

Lars-Göran Sandgren:

Har du offeranod på axeln? Läs om problemet bl.a. på http://www.batteknik.se/forum Där finns minst två inlägg som handlar om fenomenet. På loggivaren brukar jag använda spray - Trilux. Funkar bra. L-G
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-19 - 13:04

Björn J.:

Till loggens impeller brukar jag använda utspädd bottenfärg, utspädd med lämpligt lösningsmedel, förtunning eller thinner blev det i våras, dessvärre glömde jag av att måla flänsen på bordsgenomföringen (den var ny) så där sitter det antagligen en mindre koloni med zoologiska epiteter... Loggimpellern brukar man ju kunna rengöra då båten ligger i vattnet annars, om man är snabb med blidpluggen går det ju iallmänhet att ta upp pluggen med hjulet och skrapa rent det, kom bara ihåg att om du skrapar havstulipanerna bort med en kniv skapar du små repor som det är lättare för de små odjuren att fastna i på nytt. Se till att måla den försiktigt med utspädd färg till nästa säsong. Jag har även upptäckt att ytor under vattenytan där jag sölat med sikaflex, silikon eller liknande är fria från beväxning, det är väl knappast något vetenskapligt genombrott? Trilux? är det sprayfärg till aq-drev?
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Målar loggproppen med utspädd bottenfärg. Bottenfärgen späder jag med "vanlig" blyfri 85 oktanig bensin. Kostar bara en tiondel av vad lösningsmedlet kostar.
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-19 - 13:04

Lars-Göran Sandgren:

Ja, jag menar Trilux prop & drev. Använder den till loggpaddel och propeller samt att spraya i små skrymslen innanför roder och i bordgenomföringar. En flaska räcker till minst tre sässonger. /L-G