Hoppa till huvudinnehåll
chrnilsson
Senast inloggad: 2024-12-21 - 18:05
Finns jämförelse mellan Vingköl och konventionell köl.

Christer Nilsson:

Finns det någon jämförelse mellan båtar med vingköl respektive konventionell köl men i övrigt identiska. Forgus samt evt. Sweden Yachts, Hanse m.fl. har/hade i bland båda alternativen. Hur påverkas t.ex. höjdtagning och fart? Hälsningar Christer Nilsson

Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 04:30

Stefan K:

Hej, efter många års kappseglande, vill jag bara göra en reflektion angående kölar med s.k. "vingar". -Vingkölar sattes initialt på R-båtar för att "lura" R-regeln. Vid krängning så pekar den ena av vingarna nedåt och ger då kölen ett större lateralplan, vilket inte mätregeln kan "se". Dessa vingar var inte helt horisontella utan snett nedåtriktade för att bli effektivare. De som kom på detta trix fick ju en konkurrensfördel och detta doldes ju även med skynken o.s.v. för att inte avslöja vad man gjort.Konstruktionen har iallafall inte utformats för att kunna ställa båten på.... Sådana specialdesignade vingar är enbart för de seglar R-båtar på absolut toppnivå. -Att sedan helt platta "vingkölar" förekommer på "charterbåtar" har helt andra syften. Huvudsyftet är helt enkelt att få ett minskat djupgående samtidigt som kölens tungdpunkt hamnar långt ner genom att hela vingpartiet har en stor massa. Ett annat syfte är säkert "marknadsföring" och tro på att detta skulle vara bra för kryssfarten. Många båtar som byggs för "litet djupgående" har också en "platt bulb" som säkerligen fungerar precis lika bra om inte bättre genom mindre våt yta än motsvarande "klump" med vingar. För att åstadkomma ett effektivt lateralplan, trots en kort köl så har t.ex. Bavaria designat dubbla profilerade kölblad som sitter på den platta bulben. Se den bifogade bilden. -På t.ex. kappseglingsbåtar där man inte behöver bry sig om djupgåendet så är ett långt NACA-profilerat kölblad och en strömlinjeformad bulb ett effektivare sätt att åstadkomma låg tyngdpunkt/styvhet och optimala seglingsegenskaper. Titta på t.ex. Volvo-Ocean Race båtarna eller en First 34.7, Dehlerbåtar, X-båtar m.fl. Seglarhälsningar Stefan K
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 04:30

Ulf Bergenlid, SXK Btn:

En diskussion om kölvingar och deras inverkan på strömningen vid kölens underkant finns på sid. 107 ... 110 i boken "Principles of yacht design" av L. Larsson och R. Eliasson.