Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
Färg över gammal färg

Kjell-Göran Bergendahl:

Hej, Har köpt en Allegro 27 som behöver pysslas om, bl a ommålning under vattenlinjen. För ca 10 år sedan behandlades den med INTERTAR international 2-komponentgrund plus bottenfärg. Skrovet är fint och slätt med några repor som går in till gelcoaten. Jag har frågat International om råd men de verkar bara kunna svara på hur man skall göra med en renskrapad båt, och det kan jag läsa själv i deras metodbok. Vet någon bättre råd? Som jag ser det finns två alternativ: 1) Slipa/skrapa bort allt ner till gelcoaten och bygg upp på nytt med GELSHIELD 200 plus bottenfärg. 2) Slipa bort bottenfärgen. Grunda över den befintliga INTERTAR-grunden med ??? samt på med ny bottenfärg. Hur skall jag göra? MVH Kjell-Göran Bergendahl

Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 07:14

Tomas:

Det beror på vilken bottenfärg du vill avsluta med. Intertar är avsedd som grund för VC17 teflonfärger med kopparpulver. Det hade jag i många år, fungerade bra tills två saker hände: dels började Intertaren spricka upp, det verkade som om den krympte långsamt -- dels ändrades lagstiftningen så VC17 fungerade mycket sämre här på västkusten. Men vill du ha bottenfärgen VC17 så föreslår jag alt 2 och mera Intertar. Själv har jag gjort alternativ 1: acetontvätt, båtskrapor med keramiska skär och mycket tålamod. Våtslipa. Många lager Gelshield och avslutat med Micron. Ett bättre alternativ till Gelshield lär vara lösningsfri epoxy, men Gelshieldtekniken passade mig bättre. International borde definitivt kunna ge dig vettiga råd om detta, det är ju/har varit deras produkter! Fråga igen -- och fråga Hempel också.
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt Wannerheim:

Kjell-Göran, att skrapa bort gammal Intertar är ett stort jobb, och det är väl frågan om det inte kostar mer än det smakar. Jag skulle gå på alt 2. Nerskrapning av den gamla "giftfärgen" och sedan bättra ev skador på Intertaren med 4-5 lager ny, samt avsluta med ett heltäckande lager. Blir mycket billigare, enklare och tar betydligt kortare tid än alt 1. Har haft Intertar i snart 30 år på mina båtar, och de senaste 15 åren med andra bottenfärger än VC17, och har aldrig haft några problem med det. Inte heller har Intertaren lossnat eller spruckit, så det behöver inte bli problem. Jaha, så står du här med två olika svar, men det får man väl räkna med när man lägger in frågor här :-) Det ena svaret behöver inte nödvändigtvis vara bättre eller sämre än det andra. Lycka till, vilken lösning du än tar. Hälsningar Bengt
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 07:14

Tomas:

Hej igen. Att skrapa ner hela botten är ett jättejobb. Jag har gjort det på två båtar, inget att avundas. Men jag delade upp det på två vintrar per båt, en halva i taget. Dessutom, om de skadade områden är relativt små kan man väl begränsa arbetet till just dem ? Det ytor som verkar ok behöver man ju inte ge sig på. För säkerhets skull bör jag kanske betona vikten av både skyddsglasögon och gärna en riktig andningsmask, inte de enkla billiga av papper. Och handskar. Det är giftigt och små flagor i ögonen var inte roligt. Dessutom försökte jag samla upp allt skrapet på utbredda plastskynken ...
Kjell-Göran (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 07:14

Kjell-Göran:

Hej, Jag har fått svar från International. De föreslår att jag mattslipar Intertarlagret och lägger på Gelshield 200 + bottenfärg. Eftersom Intertar är 2-komponent är det OK att utanpå det lägga Gelshield som också är 2-komponent. MVH Kjell-Göran