Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Epoxifärger

Ola Eriksson:

Finns det någon umdersökning av kvaliten på epoxifärger? Har man någon anledning till att tro att ex. Biltemas epoxiprodukter har en sämre kvalite än de mer kända och stora varumärkena?

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 06:42

Magnus:

Epoxi är säkert epoxi, tillverkad av någon av en handfull kemikalieproducenter i världen. Efter härdning av tvåkomponentmixen som man då måste ha varit noga att ha rätt proportioner på, och härdning, så är epoxi motståndskraftigt och tätt mot det mesta. (Epoxi får användas i kontakt med livsmedel, förutsatt att det är säkrat att man mixat korrekt.) Det som kan skilja för olika bruk är väl ungefär följande: - ohärdad viskositet vid olika temperaturer - ohärdad vidhäftningsförmåga mot olika underlag - slag av, och halt av fyllnadsmedel som pigment och/eller som fuktspärr Enligt min uppfattning är det däremot inte diskvalificerande i sig att Biltema har låga priser, det har i första hand att göra med att de köper sin produkter direkt från tillverkarna (oftast med Biltemetikett så att inte fabrikanten skall bli jämförd med sig själv i dyrare sammanhang) och undviker mellanhänder. Det man kan tycka är synd är att man så sällan finner anvisning på förpackningarna hur blandningsförhållandet skall vara i VIKTS-%. Det är ju så mycket säkrare att väga upp ingredienterna i en tarerad burk på en våg än att kladda med volymer.....
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 06:42

Tomas:

Man kan möjligen också vara intresserad av hur gamla bas respektive härdare är. De har begränsade hållbarheter. Håller med Magnus -- att väga ingredienserna är väsentligt enklare. Ibland vet butikspersonalen vilka viktproportionerna skall vara, eller så får man söka produktinformation på det berömda nätet. Observera också att glasfibern, mattor och band, måste vara anpassade för epoxy. Epoxyn kan fästa dåligt på fiber avsedd för andra plaster. Kanske en poäng med att köpa alla ingredienserna från samma tillverkare ?
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 06:42

Magnus:

Efter kontakt med Biltema har de givit mig följande uppgifter på sin Epoxiprimer 30623: Bas har densitet 1,42 Härdare har densitet 0,91 DÅ man skall blanda bas/härdare 3:1 volymdelar, blir det ifall man blandar med t.ex. en brevvåg: 4,26 viktsdelar bas till 0,91 viktsdelar härdare. Eller t.ex.: 46,8 gram bas till 10 gram härdare Själv använder jag Biltemas brevvåg 84084 som har en avtagbar glasskiva upptill som man kan skruva loss och diska med varmvatten om man spillt epoxi på den (innan det härdat)
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 06:42
Dessa uppgifter har valsat runt på Internet, men de är felaktiga. En enkel kontrollmätning visar att uppgifter för basen inte stämmer. Det är den färdiga blandningen som har densitet 1,42, INTE BASEN. Basens densitet ligger snarare kring 1,59. Den som provat att blanda enligt de felaktiga uppgifterna kommer att märka att härdaren inte räcker. Det korrekta viktförhållandet mellan härdare och bas är ca 5,2:1. Till 520 gram BAS tar man alltså 100 gram HÄRDARE. Tillsätt alltid härdaren till basen och inte tvärtom. Rör om i basen innan du mäter eftersom det vita pigmentet har en tendens att sedimentera.
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 06:42
Ser att jag i hastigheten uttryckte mig lite otydligt. Viktförhållandet mellan BAS och HÄRDARE är 5,2:1. Vill man ha det omvända förhållandet blir det förstås 1/5,2=0,192
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 06:42

Bra att eventuellt felaktiga uppgifter ifrågasätts. Biltema har kontaktats för att kontrollera och vidimera vilka uppgifter som är korrekta.

/Magnus

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 06:42

Gott. Men man kan också enkelt provmäta själv om man har tillgång till en digital hushållsvåg av hygglig kvalitet. Jag skriver "hygglig" eftersom de endast är det relativa felet som kommer att spela in och detta är normalt sett litet. Enklast tar man ett billigt kärl som är standardiserat, t.ex. engångkoppar i plast, och mäter upp lika volym av bas och härdare i två koppar. Sedan väger man dem och räknar ut förhållandet i densitet. Lämpligen delar man vikten för BASEN med vikten för HÄRDAREN. Glöm inte att tarera bort kärlets vikt innan du börjar. Var noggrann - eventuella fel kommer att reproduceras när du blandar. Sedan är det bara att räkna: multiplicera förhållandet i densitet, t.ex. 1,74:1, med blandningförhållandet i volym, t.ex. 3:1, vilket blir ca 1,74*3:1*1 =5,2:1. Observera att man inte behöver veta de absoluta densiteterna utan endast förhållandena mellan densiteterna. Det spelar alltså ingen roll hur mycket man mäter upp i absoluta tal utan att man mäter exakt lika mycket i båda kopparna. Fördelen med att väga är att man kan mäta mycket exakt och att man inte behöver särskilda mätkoppar: man tarerar, häller basen direkt i blandningkärlet, tarerar om och häller sedan i rätt mängd härdare. Häller man i mer bas än man räknade med är det bara att räkna ut den korrekta mängden härdare. Felmarginalen ligger på under en procent vilket är betydligt bättre än om man mäter volym. Man skall inte överdriva känsligheten för felmätning när det gäller lösningsmedelsbaserade produkter, men det skadar inte att vara noggrann. Om inte annat för att bas och härdare skall gå "jämnt upp" i en sats. 

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 06:42

Biltema vidhåller efter förnyad kontakt med sin färgleverantör att för Epoxiprimer 30623 :

Bas har densitet 1,42
Härdare har densitet 0,91
 

Då man skall blanda bas/härdare 3:1 volymdelar, blir det ifall man blandar med t.ex. en brevvåg: 4,26 viktsdelar bas till 0,91 viktsdelar härdare.
Eller t.ex.: 46,8 gram bas till 10 gram härdare

Min kommentar: Om det visar sig att den levererade mängden bas och härdare skiljer sig från ovanstående när man blandar all härdare med all färg, så är det nog ändå så att de viktsuppgifter Biltema ger även efter en andra framstöt borde vara tillförlitligast.

 

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 06:42

Okidoki. Jag delar dock inte uppfattningen. Men det är inte lätt att veta vem man skall tro på på Internet: Biltema eller en anonym skribent, t.ex. jag. Jag föreslår att OM man vill använda våg för att mäta så bör man nog mäta upp de relativa densiteterna själv. Man bör också hålla i minnet att lösningsmedelsbaserade epoxifärger är betydligt mer tolerant mot felblandning än lösningsmedelsfria system som NM och West. 

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 06:42

NM har den goda smaken att ange viktsförhållandet direkt. Vad gäller Biltemas uppgifter kan man alltid undra. Jag har tillämpat deras angivna viktsförhållanden, och då har härdningen skett på de tider / temperaturer som de anger, och Epoxigrundfärgen har blivit helt hård som sog bör. Men det hade den antagligen gjort även om man balndat hela härdarbuken i hela bas-burken....

Däremot är det alltid mera praktiskt att utgå från viktsförhållanden, och en brevvåg med hög upplösning kostar inte mycket. 

/Magnus

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 06:42

"Man bör också hålla i minnet att lösningsmedelsbaserade epoxifärger är betydligt mer tolerant mot felblandning än lösningsmedelsfria"

Nej, nej och åter nej. Varför skulle de vara det? Skillnaden kan vara att system med lösningsmedel som bärare använder HÖGMOLEKYLÄR epoxi, och när lösningsmedlet avdunstat KÄNNS den torr. Har du missat i blandningen med härdare/bas så kommer den att vara lika dålig som ett lösningsmedelsfritt system.

Blanda ALDRIG efter volym. Lätt att missa då epoxin kan vara seg och svårt att få ut halt, eller att härdaren är seg och svår att få ut. Våg är alltid rätt. Volym är tycke och smak - vikt är vetenskap. /J

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 06:42

KONTAKTA EPOXY FABRIKEN I SKÖVDE SÅ FÅR NI VETA LITE MERA FACKTA.ELLER GÅ IN PÅ DERAS HEM SIDAN

EPOXYFABRIKEN.SE trevlig personal som är kunniga merd lång erfarenhet

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 06:42

Har varit hos EPOXY FABRIKEN I SKÖVDE  in handlat vatten baserat ljusgrå till båten botten färg.köpte även till garage golvet MYCKET KUNNING PERSONAL.direkt numer 0709605488 vd kjell

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2024-04-11 - 16:05

Jag har inte hört talas om någon seriös förgtillverkare eller förståsigpåare som anser att vattenbaserad epoxi duger till att användas som spärr mot osmotisk böldpest på båtbottnar på plastbåtar. 

Tills ordentlig erfarenhet har framkommit och visats duga i c:a 20 år eller så bör man använda 2-komponents epoxi, avsedda för bl.a. båtbottnar.

/Magnus Sterky

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 06:42

2-komponents epoxy till plast båtar.Trä båtar vatten baserad mindre på växt tycker jag. jag har båda delar trä o plast båt.

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 06:42

Om någon annan blir förvirrad av ovanstående diskurs så finns Biltemas egna uppgifter att till gå i säkerhetsbladet för bas samt härdare. Där finns uppgifterna ang. densitet på bas (1.4232 kg/lit) samt härdare (0.9092kg/lit).

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/30623_A_SDB.pdfresp härdare.

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/30623_B_SDB.pdf