Hoppa till huvudinnehåll
Rustica
Senast inloggad: 2023-09-19 - 22:23
Epoxi i integrerad vattentank

Gunnar Åkerlund:

Hej! Jag har en segelbåt med skrovintegrerad vattentank. Det är en originalutformning med flera fördelar. Nu är båten 40 år och en nackdel börjar dock visa sig med tanklösningen. Gelcoaten i tanken är nu matt och ett antal sprickor och små svarta fläckar indikerar att tätheten är i avtagande, dessutom smakar vattnet efter en tid plast/mögel. Riv ut och installera ny rostfri tank! Så tänkte jag först, men de inredningsdelar som kommer att bli förstörda är för många och arbetet mycket omfattande. Således inget bra alternativ. NU TILL FRÅGAN: Har någon utfört en epoxibehandling av en liknande tank? Rymden är 150 liter och maxdjupet är ca 80cm. Åtkomst genom två cirkulära Hendersonluckor, diameter ca 20 cm. Hur många lager epoxi krävs? Finns det risk att fukt stängs in mellan skrovets epoxibehandling och tankens, på ett riskabelt sätt med avseende på osmos? Vilken efterbehandling kräver epoxin för att uppnå livsmedelskvalitet? Förslag på annat alternativ? Bästa hälsningar, Gunnar Åkerlund

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 01:33

Magnus:

I grunden är Epoxi av livsmedelsgodkänd sammansättning OK för insidan av vattentank. Men det kräver att den blandas och appliceras tämligen exakt. I så fall kan det bli OK. Polysterplast är inte kemiskt tillräckligt stabil för att få användas i livsmedelsrör. Problemet är nog mera av praktisk natur: hus skall man få tillräckligt rent i de gamla ytorna och alla skrymslen och hörn genom två hål, för att sen kunna epoxibehandla?
G (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 01:33

G:

Ja Magnus, epoxi används ju i livsmedelsindustrin. Jag har använt West epoxi vid många tillfällen och tycker att när man lärt sig grunderna med temperatur, blandningsförhållande och förtjockningsmetoder så är det ett mycket bra verktyg i båtunderhållet. Så mina frågor är väl egentligen om någon har gjort just en tankbehandling och fått några erfarenheter. Samt förstås detta med epoxi på bägge sidor av ett laminat. I en byggnad, som är det jag känner till, skulle man aldrig bygga in två diffusionsspärrar i samma vägg. Då blir uttorkning näst intill omöjlig att uppnå.
Lars Nyström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 01:33

Lars Nyström:

Hej ! Du skall använda lösningsmedelfri epoxi till färskvattentankar.
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 01:33

Hej den som råkar hitta denna gamla tråd. 

Det blev en behandling med West-epoxi i omkring fyra lager till slut. Resultatet har fungerat bra med avseende på täthet så långt det går att bedöma, inga blåsor på utsidan skrovet trots flera vinterliggningar i sjön. 

Vi upptäckte dock att vattnet smakar av någon kemikalie och i en sådan omfattning att det inte är drickbart. De efterforskningar vi då gjorde visar att epoxitillverkaren inte rekommenderar att dricksvattentankar behandlas annt än yrkesmässigt under kontrollerade klimatförhållanden. Det vanliga problemet - och det som hände oss - är att all härdare inte förbrukas vid härdningen utan efterhand lakas ut i dricksvattnet. Man kan för att minska risken för detta använda en mindre andel härdare än vanligt. Det borde vi ha gjort. 

Smaken ska inte vara skadlig, men är starkt obehaglig. För att lösa problemet temporärt monterade vi ett vanligt engångs kolfilter och bismaken försvann helt. Det har nu blivit den permanenta lösningen och vattnet smakar helt rent.

Gunnar