Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-07 - 12:45
Delaminering

Tor Graver:

Hei ! En bekjent har en seilbåt med et skrog av massiv glassfiberarmert polyester. Det er mistanke om at det kan være en delaminering på et område av skroget. Jeg lurer på om det finnes noe instrument som kan avdekke om det virkelig er en delaminering eller ikke og event hvor omfattende delamineringen er. vennlig hilsen Sanna

goran
Senast inloggad: 2024-04-22 - 17:14

Göran:

Hej! Vad får dig att tro att det är en delaminering i enkellaminatet? Var, i vilket område i skrovet misstänker du delamineringen? Har båten varit med om någon olycka, grundstötning eller liknande? Hälsningar Göran
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-07 - 12:47

Björn J.:

Hej! Av den erfarenheten jag har av delaminering, vet jag att "instrumenten" man kan använda sig av vanligtvis tillhör standardutrustningen när man föds :-) Öronen, händer, fingrar och fötter. Alltså hörsel och känsel. Möjligen finns det kanske någon mekaniskt eller elektroniskt mätinstrument också, utanför min vetskap. En gammal Nimbus 26 hade en delaminering i fördäcket, denna kändes i föterna, dessutom kunde man höra ett knastrande ljud då man gick på däcket. En god väns båt hade en delaminering i ena låringen mot skarndäck, här hördes ett ihåligt ljud då man knackade med knogarna eller en liten hammare. En Monark 670, jag hade en gång, hade en delaminering i rufftaket, även där ihåligt ljud. En spekulant på en mindre segelbåt jag sålde förra våren, påstod att det var en delaminering i bb. bog (enkellaminat) det uppstod ett suspekt ljud då man knackade på skrovet, men det var mellanrummet mellan skrovet och innerlinen som gav en resonans, det skulle vara så på just den modellen...
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-07 - 12:47

Magnus:

På enkellaminat lär finnas en möjlighet att använda en varmluftspistol eller hårtork, i kombination med en värmekamera. Man värmer det misstänkta partiet i en mycket långsam svepande rörelse, och ser på samma yta med värmekameran. Där laminatet är intakt värms det färre grader än där det har delaminerat, vilket värmekameran kan visa som en annan färg. Om detta skall funka så kräver det säkert en del övning först...