Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
bottenfärg

Kent:

Har målat botten inför säsongen idag. Jag har haft min båt i 5 år nu och alltid målat med VC17. Enligt tidigare ägare så var båten målad med den färgen också. Upptäckte nu att det börjar flagna på sina ställen och en annan röd färg kommer i dagen. Vad beror denna flagning på och vad ska jag göra åt det? Jag gick över botten med en vass kniv och kunde på flera ställen pilla bort flagor. En del bara några millimeter stora, andra ett par centimeter. Detta gjorde ju att min båtbotten inte är så slät och jämn numera. För min del spelar det ingen roll. Jag är ingen kappseglare och båten är från mitten av sjuttiotalet, så det är mera en utseendefråga så länge den står på land. Men jag undrar ändå vad det kan bero på och om det är något jag bör åtgärda till hösten. Tacksam om någon kan ge ett råd.

nyzan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 02:01

nyzan:

Det är den gamla grundfägen som börjat krackelera, skrapa bort den och gör om grunden med en modärnare grundfärg.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 02:01

Kent:

Det är vad jag förstår ett "hästjobb". Vilka metoder är bäst och smidigast att använda vid ett sådant jobb? Ska jag ända ner till ren plast? Om jag låter det vara, vad händer då?
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 02:01

Roger Ryberg:

Det som hänt är att skiktet av all gammal färg blivit för tjockt och krackelerat, inte nödvändigtvis något fel på den gamla primern. Om du inget gör kommer du att få allt mer av flagor i rullen när du lägger på ny färg, tills det inte går längre. Bästa metoden är att skrapa med en Skarstenskrapa, som hålls vass och naturligtvis ett bra andningsskydd.Skrapa ner till primern eller plasten beroende på om den sitter. Detta är ett trist jobb, enda trösten är att du inte behöver ta hela botten på en gång, utan kan dela upp det på exvis 4 år, så kanske det känns bättre. Hälsn, Roger