Hoppa till huvudinnehåll
Christina af V…
Senast inloggad: 2022-10-13 - 17:02
Rostskadad svartvattentank

Jag har en fråga om vilken metod som är lämpligast för att åtgärda en rostangripen svartvattentank.

Tanken sitter i en långfärdsutrustad segelbåt, Forgus 52. Den är tillverkad ca 1992 av vad som uppgavs vara rostfritt stål. Tanken ligger under durk längs skrovsidan och är kilformad med spetsen riktad nedåt i kölsvinet. Den är förlagd i någon form av skumplast. Ovansidan (härefter "locket") är rektangulär och mäter 100 x 85 cm. Volymen är 207 liter. På locket finns (se bifogad bild) anslutningar för A) slang från wc, B) tömning genom skrovet, C) tanknivågivare, D) avluftning och E) sugtömning genom däck.

De första åren användes sjövatten (Västkusten och Medelhavet) för spolning av wc. Efter några år upptäcktes rosthål i locket (se stjärnorna i bild 1). Dessa tätades och man övergick till att spola med sötvatten. Problemet är dock ej löst och nya rosthål uppstår.

Jag har rengjort hela tanken och kan inte se att tankens sidor eller botten skulle vara angripna.

Min fråga är hur jag bäst åtgärdar rosten. Finns det något sätt att täta/coata tanken från insidan? Eller kan jag skära bort hela locket och ersätta med ett nytt som svetsas eller skruvas fast? Kan jag i så fall lämna 2-3 cm av det gamla locket längs kanterna så att jag får något att fästa det nya locket i?

Tacksam för all hjälp!