Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-23 - 13:28
RF skruv i brons/mässing?

Georg:

Jag har en gammal Yanmar 8 hk, med vattenpump troligen i brons. Motorn kyls med havsvatten. Skruvarna för locket till impellern är i mässing. Dessa stjärn/pozi-skruvar har en tendens att bli förstörda i "spåret" och därför tänkte jag byta dem mot RF Å4 sexkant-skruv. Jag vet att olika metaller inte bör blandas, men hur allvarligt/olämpligt är det att blanda RF Å4 med mässing/brons? Tacksam för svar från en som är urled på stjärn/posi-skruvar.

Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 13:36

Roger Ryberg:

Det är inte det att man inte skall blanda olika metaller utan att om metaller med olika kemisk potential finns i en elektrolyt (här saltvatten) så angrips ämnet med lägst pot. Därför skall skruvar ha högre potential än ämnet de sitter i, t.ex. rf i mässing. Rf och brons har ungefär samma kemisk potential, då angrips inget.
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 13:36

Georg:

Roger Har du spänningskedjan för olika metaller eller vet du någon länk dit? I mitt fall vill jag ju hellre att skruvarna (billigt att byta) angrips än materialet i pumpen (dyrt att byta) angrips. Är det så i mitt fall?
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 13:36

Ulf Bergenlid, SXK båttekn.nämnd:

Mässingsskruv är att föredra. Det bör finnas mässingsskruv med rakt mejselspår (jag tycker inte heller om andra varianter). Rostfritt stål uppvisar en viss liten galvanisk spänningsskillnad i förhållande till mässing. Ett annat alternativ är att köpa s.k. Pin-Wing skruvar (ex. i Hjertmans katalog sid. 211). De är egentligen gjorda för att man ska komma åt att dra dem utan skruvmejsel och är så vitt jag vet tillverkade av mässing. / Ulf.
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 13:36

Georg:

Ulf Tack för förslagen, men vem korroderar; pumpen eller RF-skruven?
Ulf Bergenlid (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 13:36

Ulf Bergenlid:

Enligt olika publicerade spänningskedjor är det en viss liten risk för korrosion av mässingen, beroende på sammansättningen. En kort galvanisk spänningskedja finns på länk till Båtteknik, korrosion, sista artikeln. / Ulf.
Bo Hedqvist
Senast inloggad: 2024-02-28 - 14:42

Bo Hedqvist:

Jag vet inte vad anledningen är att dina skruvspår skadas, men det kan inte vara så att du använder fel mejsel eller skruvbit? Det är ju skillnad på vanliga krysspår och de med små extra skåror mellan kryssen. Använder man rätt sorts bit och av rätt storlek gör man aldrig sönder några spår. Tvärtom är det som regel mycket lättare att dra sådana skruvar än vanliga spårskruvar, eftersom mejseln alltid sitter helt centrerat i skruvskallen. Mitt råd är att investera i ett gäng skruvbits av god kvalitet och av olika typer och storlekar och en mejsel med hylsa för bits. Det har gjort och det är en av de grejer som jag haft störst glädje av i min verktygslåda under årens lopp.
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 13:36

Georg:

Ja - jag har sedan länge investerat i bits av god kvaliet och både stjärn och pozi men tyvärr är skruvarna inte alltid försedda med bra "spår" och ibland misshandlade av tidigare ägare. Jag föredrar torx eller 6-kantskallar. Tack Ulf för upplysningen.
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 13:36

Roger Ryberg:

Det finns en användbar bok som heter Boat Data Book av Ian Nicolson, som fortfarande kommer ut i nya upplagor. Där står det som ni vill ha reda på, bl.a en tabell med spänningarna i saltvatten. Det viktiga är att ämnet med lägst potential, dvs det som angrips, skall ha en stor yta. Då blir korrosionen per ytenhet liten, som i fallet med en rostfri skruv i en mässingsplåt.
Björn J, (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 13:36

Björn J,:

När jag bytte impeller häromdagen (vilket inte var en dag för tidigt) funderade jag på att ersätta mässingskruvarna med rostfri eller syrafast insexbult. Detta för att det då är lättare att komma åt med en insexnyckel, och inte riktigt lika lätt att tappa ned bulten i kölsvinet då den sitter rätt så bra fast på nyckeln. Korrosionen tänkte jag inte så mycket på i det sammanhanget. Skulle jag tappa ned insexnyckeln plockar jag ju upp den med en magnet, insexbultar kan man ju ha flera i reserv.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 13:36

Magnus:

Om man vill veta om två olika metaller kommer att skapa galvanisk korrosion mellan varandra, kan man ta en skål med en bottenskyla av saltvatten (2% koksalt är OK). Sen lägger man ned de två föremålen i vattnet så något hörn av dem sticker upp en aning. Mät sedan med en elktronisk voltmeter (vanligt siffervisande universalinstrument) hur stor spänning som bildas mellan dem, vanligen mellan 0.05 till 1 volt. Om skillnadsspänningen är mindre än 0.1 volt är risken för galvanisk korrosion begränsad. www.batteknik.se
KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Den som vill läsa mer om korrosion och spänningskedjor rekommenderar jag att köpa boken "Metal corrosion in boats" av Nigel Warren. I det aktuella fallet kan jag säga att RF och brons ligger nära varandra och bronset påverkas i ringa grad. RF och mässing går inte lika bra ihop då mässing innehåller upp till 40% zink. Zink ligger mycket lågt i spänninhgskedjan och användss därför som offeranod i båtsammanhang, dvs det är avsikten att den skall förbrukas. För att galvanisk korrosion skall uppstå krävs två olika metaller nedsänkta i en gemensam elektrolyt (vatten/saltvatten). Om en del i denna "triangel" utesluts så uppstår ingen (eller mycket liten) korrosion. KJELLF
KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Jag vill förtydliga sista stycket i mitt inlägg somm följer: För att galvanisk korrosion skall uppstå krävs två olika metaller i elektrisk kontakt med varandra och nedsänkta i en gemensam elektrolyt (vatten/saltvatten). Om en del i denna "triangel" utesluts så uppstår ingen galvanisk korrosion, men annan korrosion kan inte uteslutas.