Hoppa till huvudinnehåll
CITO 4
Senast inloggad: 2024-12-05 - 12:24
Kvalitetsskillnader - offeranod

Werner Schein:

Prisskillnaden mellan t.ex. Biltema och VP är avsevärd. Båda anger att anoderna är <98% zink. VP representanter hävdar div. "skräckscenarier" med hål i drev vid användandet av ej original. Finns ngn objektiv jämförelse eller undersökning som bevisar/ motbevisar påståendet??

Lars Howander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 05:10

Lars Howander:

Hej Björn Jag seglar på västkusten. Både ringen och dom små som sitter på foldingen har jag köpt på biltema Dock är jag väldigt noga med att altid slå av huvudströmbrytare och laddar aldrig via kabel till land pga risken för skumma krypströmmar
Ulf Bergenlid (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 05:10

Ulf Bergenlid:

Om offeranoden ej påverkas måste man kontrollera att den har kontakt med drevet. Trots att det är metall mot metall förekommer det att man inte har kontakt p.g. av oxider.
Lars Howander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 05:10

Lars Howander:

Bra kommentar Ulf. Jag ska nog kolla med motståndsmätare om det har varit kontakt innnan jag skruvar bort den gamla.
Wille (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 05:10

Wille:

Seglarbröder, tillåts en amatör att yttra sig? Kan Werner ha ett välmålat drev med tät färg? Eller har Werner samtidigt bytt till propeller som är så väl avisolerad från drevet så att belastningen därigenom blivit drastiskt reducerad jämfört med tidigare. (Jag seglar på ostkusten och har inte bytt den stora runda anoden på 10 år. Den ser ut som vanligt. Däremot de två mindre på foldingpropellern. Dessutom två mindre som jag skruvat på varje propellerblad för att inte tvingas skaffa ny "bladsats" när kuggarna rostat upp. Samma bladsats i mer än 20 år! Kuggarna ser nya ut, de rostar bara under vintern trots CRC-besprutning.)
Lars Howander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 05:10

Lars Howander:

Jag har använt biltemas anod på mitt segeldrev som fortfarande är kvar i "nyskick" efter 3 år , så man kan ju undra hur det förhåller sig med deras zinkinnehåll. Jag byter till orginal i vinter då dessa i allafall offrar sig.
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Litet elakt skulle jag då fråga Lars Hovander följande: var seglar du, i faluoceanen Runn? ;-) Det är ju inte säkert att det är något fel på Biltemas offeranod, men jag har en sådan som är mer än hälvten anfrätt redan i juli. Jag seglar då i Skagrack och ibland även i Kattegatt. Föga objektivt, snarare subjektivt, men dessa anoder försvinner snabbt. VP och QX anod på bogpropellern håller hela säsongen. Givetvis beror ju offeranodförbrukningen på vattnets salthalt och hur mycket av annan metall man har överbord och vad för potential denna har. Men det är lätt att tro att Biltemas billiga offeranoder är av sämre kvalitet. Att de skulle vara ädlare än andra har jag däremot svårt att tro. Till nästa säsong skall jag prova en annan anod (Kanske Julavaruhusets...). Bj.
Lars Howander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 05:10

Lars Howander:

Nu har jag kommit på anledningen att min anod på segeldrevet (biltema) inte har offrat sig alls se inlägg ovan. Potentialen för ren zink är -0,76V drevet av aluminium -1,66V altså har drevet offrat sig med stora skador som följd.Gropfrätning på utsidan .Insidan vet jag ingenting om får hoppas att det inte har gått hål i drevet. Anoden skulle varit av magnesium istället -2,36V antagligen är orginal penta av magnesium och därför dyrare Däremot fungerar det med ren zink som anod på axel eller järnköl Finns det någon på Volvo Penta som vet så hör av er med kommentar
Ulf Bergenlid (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 05:10

Ulf Bergenlid:

I sjövatten får Al-legeringar en potential av -0.8 till -1.0 volt (i förh. till en referenselektrod) och kan då skyddas av Zn som får en potential omkring -1 volt. Om vattnets elektriska ledningsförmåga är mycket låg måste man använda anoder av Mg. Det har förekommit några svårförklarade fall av korrosion hos Al-drev.
KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Bäste Lars H Jag vet inte hur du fått fram dina spänningsnivåer men har du mätt nivåerna själv så har du säkert fått in ett mätfel. Mätt mot en standardiserad referenselektrod bör du få följande nivåer, Alu - 0,51 V Zink - 0,86 V Magn - 1,35 V Dvs zink ger i normalfallet ett fullt tillräckligt skydd för alu. I sötvatten med låg ledningförmåga kan man behöva ta till magnesium. På västkusten kan magnesium ställa till nya problem då spänningsskillnaden är överdrivet stor. Alu-legeringar kan uppvisa stora variationer i potential och tillverkaren vet bäst vad som ingår i legeringen. Därför är det klokt att använda rekommenderade offeranoder. Prisskillnaden är kanske några hundringar men en skada på drev eller annan utrustning kan lätt gå på många tusenlappar. Det är oerhört viktigt att, - elektroden är av ren zink (Se nedan) - är rätt dimensionerad - är rätt placerad - har kontakt med det objekt som skall skyddas. "Ren zinkanod". En amerikansk MIL-norm föreskriver: Bly < 0,006% Järn < 0,005% Kadmium 0,025 - 0,15% Koppar < 0,005% Aluminium 0,1 - 0,5% Kisel < 0,125% Zink = ca 99,5% eller bättre. Att ange renhetsgraden till "<98% zink" visar att leverantören inte förstått vad det handlar om. Kan den vara 70% zink?? KJELLF
Lars Howander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 05:10

Lars Howander:

Mina siffror kommer direkt ur fysik litteraturen Men kontentan av vad du skriver med renhet verkar ju vara den viktigaste ledtråden till mina problem Så man kan ju undra huruvida mina piratanoder håller kvalitskravet map renhet då dessa ej har offrat sig efter 3år , endast lite matta på ytan Lasse
Göran Garberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 05:10

Göran Garberg:

Är det något problem med att tillverka egna anoder utav skrotade .Har stålbåt där det går åt ungefär 8kg. Någon som vet?