Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Skadat fribord

Lars-Göran Björhagen:

Hej! Den 18/7 när jag skulle förtöja min båt i Malmafors gästhamn (Göta kanal) skadades friboret på båten. Y bommen saknade gummiskydd i ytterändan. Det var ett frilagt vinkeljärn som skar in i plasten. Skadan anmälde till kanalbolaget. Kanalbolaget anser sig oskyldiga och skriver. Det är skepparen som skall se till att angöring sker så att skadada på båten/fartyget ej uppkommer. Denna gästhamn har ingen hamnkapten. Saknar skyltar att barn inte får leka på y-bommar. Barnen lekte i hamnen tills det mörknade. Som kanalresenär betalar man för en servis där det inte är upp till användarna att besikta hamnen. Mitt försäkringsbolag betalar skadan. Frågan är har kanalbolaget inga skyldigheter?

hafsorkestern
Senast inloggad: 2024-02-24 - 01:30

Niklas Krantz:

Det är ju en intressant fråga. Synd om ni reder ut den privat. Vitsen med ett forum är väl att många ska kunna lära sig av de olika frågeställningarna?
Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 00:39

Johan Westman:

Hej! Din fråga kräver ett långt svar som i sin tur kräver svar på fler frågor. Jag får därför be att Du ringer mig så skall vi reda ut det hela. MVH! Joahn Westman jurist åt Sxk 08-716 54 81