Mats Rydén:
Råkat ut för masthaveri under familjesegling med maxi 38 (Rullmast). Masten bröts över bommen vid ursparningarna för segelsättningen under läns och endast storen var satt. Jag förlorade mast och segel och fick skador på båten men ingen skadades. inget Stag lossade och allt var i trim. bultar hade jag kontollerat ett par dagar tidigare Det blåste 12-14 m/s Orolig sjö men inget exeptionellt.Selden säger att det inte var fel på masten och att jag troligtvis kickade av den. Det låter helt orimlig om jag under normala förhållanden kan kicka av masten om den är rätt konstruerad. Seldén lovar rabatt på ny mast. Jag har vanlig basförsäkring och Atlantica vill inte godkänna det som sjöskada eftersom det inte är någon utifrån kommande händelse och vädret var "normalt" Jag uppskattar kostnaderna till ca 200-225 000,- Täcker försäkringen inte ens följdskadorna på båten? är det någon ide´att driva frågan med juridisk hjälp mot Atlantica? Eller är dom helgarderade? Det innebär i förlängningen också att jag som båtägare skulle bli helt utan ersättning om båten hade skadats av masten så den sjönk. Det är ju orimligt. Önskar svar snarast.
- Logga in för att skriva kommentarer
- 142 visningar