Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2019-10-14 - 08:37
Masthaveri

Mats Rydén:

Råkat ut för masthaveri under familjesegling med maxi 38 (Rullmast). Masten bröts över bommen vid ursparningarna för segelsättningen under läns och endast storen var satt. Jag förlorade mast och segel och fick skador på båten men ingen skadades. inget Stag lossade och allt var i trim. bultar hade jag kontollerat ett par dagar tidigare Det blåste 12-14 m/s Orolig sjö men inget exeptionellt.Selden säger att det inte var fel på masten och att jag troligtvis kickade av den. Det låter helt orimlig om jag under normala förhållanden kan kicka av masten om den är rätt konstruerad. Seldén lovar rabatt på ny mast. Jag har vanlig basförsäkring och Atlantica vill inte godkänna det som sjöskada eftersom det inte är någon utifrån kommande händelse och vädret var "normalt" Jag uppskattar kostnaderna till ca 200-225 000,- Täcker försäkringen inte ens följdskadorna på båten? är det någon ide´att driva frågan med juridisk hjälp mot Atlantica? Eller är dom helgarderade? Det innebär i förlängningen också att jag som båtägare skulle bli helt utan ersättning om båten hade skadats av masten så den sjönk. Det är ju orimligt. Önskar svar snarast.

Sven-Olof (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Sven-Olof:

Hej ! Du verkar ha hamnat i moment 22. Jag är inte båtkonstruktör eller jurist men som maskiningenjör har jag lärt mig att det skall finnas en "säkring" som går sönder först innan något allvarligt inträffar. Jämför med överlastskydd på en travers innan taket ramlar ner, säkerhetsventilen öppnar innan ångpannan exploderar, bryt- pinnen till propellern räddar vevaxeln, säkringar hindrar att elanläggningen brinner upp etcetera. Jag anser att kicken skall gå sönder innan masten ramlar ner. Båten är ju CE-märkt "A" Ocean vilket innebär att den skall klara alla jordens oceaner inklusive roaring fortyes och Kap Horn med kicken ansatt. CE märkningen innebär en riskanalys att ingen skall skadas vid användning av produkten. Vad säger konstruktören och båtvarvet samt den som har utfört CE märkningen. Ce märkningen innebär att det skall medfölja en manual, på svenska, hur produkten skall användas. Om det finns risk att kicka av masten vid 12-14 m/s bör det stå i manualen. Hälsningar Sven-Olof
Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Johan Westman:

För det första kan du alltid vända dig tilldispaschören om du är missnöjd med ett försäkringsbolags handläggning i en dylik fråga. Läser man dock deras villkor framgår att för att försäkringen skall gälla vid den typ av skada du har råkat ut för så måste man ha en tilläggsförsäkring som heter "rigg exklusiv". Så utan att i detalj ha studerat ärendet ser jag nog dina chanser som små. Du kan ju alltid för en dialog med deras skadechef. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk