Hoppa till huvudinnehåll
per berkhuizen
Senast inloggad: 2024-04-13 - 06:12
Säljaren ångrar sig. Vad gäller?

Per Berkhuizen:

Hej! Jag har en fråga som jag gärna vill ha svar på: Jag har köpt en begagnad båt av en privatperson. Vi har kommit överens om ett pris och jag har också betalt in handpenning enligt överenskommelse med säljaren. Men nu har säljaren ångrat sig. ”Av känslomässiga skäl” vill han inte längre sälja båten. Vilka rättigheter har jag som köpare i denna situation?

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 08:31

Johan Westman:

Hej! Huvudregeln är att ett ingånget avtal skall hållas. Ett muntligt avtal är lika mycket värt som ett skriftligt. Dock uppstår det vissa bevissvårigheter med ett muntligt avtal. Om jag har förstått dig rätt har inget slutligt kontrakt undertecknats. Jag tror dock av vad Du har berättat att man ändå kan säga att motparten kan vara bunden av avtalet. Är det så att han är bunden av avtalet har Du rätt till ersättning för omkostnader i direkt anledning till det uteblivna köpet och för de kostnader Du får om Du måste köpa ett annat exemplar av båttypen men för en högre kostnad. Det framgår inte av Din berättelse om Du har rätt till handpenningen eller om något annat finns angivet i kontraktet. Jag utgår från att Du inte skrivit något annat och att Du därmed har rätt till handpenningen och ersättning för Dina direkta kostnader i samband med affären. Med vänlig hälsning! Johan Westman Jurist åt SXK