Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Rutten akterspegel

Gustav Ericsson:

Hej, Jag köpte en båt (Formula 233 Thunderbird) från 1977 i Augusti 2010. Föregående ägare informerdae mig om att elsystem samt motor var i dåligt skick. En månad efter att båten lyfts upp på land började akterspegeln att avge en ätiksluknade vätska på ett ställe i akterspegeln Under vårrustningen så renoverades drev och elsystem. När drevet skulle monteras upptäcktes en spricka i akterspegeln. Efter lite undersökning så upptäcktes att distansmaterialet i akterspegeln var helt ruttet och väldigt mycket vatten finns inna i akterspegeln. Då båten låg i vattnet hade jag ingen möjlighet att undersöka akterspegeln och felet hade inte upptäckts vid en inspektion på land om båten hade lyfts upp under affären. 2005 fick ett företag (oceanside marine i Stockhom) i uppdrag att genomföra ett motorbyte och i samband med motor/drevbyte anpassa nya motorn/drevet till akterspegeln. För att göra detta så omplastades akterspegeln innefrån motorutrymmet. Av att dömma av förruttnelsen så misslyckades de med sin plastning. Företaget lämnade dock bara 2 års garanti på jobbet. Att öppna upp akterspegeln och plasta om kostar mycket pengar och kommer att ta hela säsongen. Vad har jag för möjlighet med föregående ägare alt. företaget att få ersättning/kompensation alternativt en omplastning av akterspegel? Mvh /Gustav Ericsson Gustav Ericsson Tjädergränd 6 141 72 Segeltorp

SKi4
Senast inloggad: 2023-01-30 - 15:52

Alexander Larsson:

Hej, Jag skall försöka på ett snabbt svar i stressen. Jag har nu inte sökt praxis, men - jag har svårt att tänka mig att man kan betrakta det som ett sådant fel som Oceanside ansvarar för. Man har att bevisa att felet förelåg vid arbetets avslutande och det kan väl vara en bevisteknisk svårighet, om det ens är så att det är deras arbete som inte var riktigt. Det kan ju vara en senare omständighet som lett till det tråkiga resultatet. Av förra ägaren bedömer jag nog att du - möjligen - har bättre chanser. Han ansvarar för (dolda) fel som fanns vid båtens avlämnande. Du har att bevisa att felet förelåg då och att du inte hade kunnat upptäcka det vid din besiktning. I korthet. Återkom gärna om du har kompletternade frågot. Jag har en något stressig period för stunden. Vänliga hälsningar, Alexander