Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
moms

Arne Ericsson:

Köpte en demobåt i Tyskland 12 maj 2008, betalade eligt offert: Pris demobåt 1676470:- + 19% moms 318530:-. Hämtade båten i Kiel och seglade hem båten till Stockholm. Nu kräver Skatteverket att jag skall betala Svensk Moms. 419117:- Hur gör jag för att få tillbaka momsen från Tyskland? Är det inte mellanskillnaden som skall betalas? Svensk moms 419117:- minus Tysk 318530:- skillnad 100587kr???

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Hej Arne! Du är inte ensam som råkat ut för detta dilemma. Frågeställningen har varit varit uppe för långt över ett år sedan och jag trodde att detta förfarande nu var utagerat. Bl a har flera köpare av nya båtar,tillverkade av bl a Hallberg-Rassy, köpt dessa av återförsäljare i Tyskland just i syfte att den låga tyska momsen och därigenom totalpriset skulle bli lägre. Man har hävdat att båten infördes i Sverige som begagnad och att den därigenom inte ska momsbeläggas här. Mig veterligen har ingen erhållit tysk moms tillbaka i efterhand. För tyska myndigheter finns ingen anledning till detta eftersom man köpt en ny båt i Tyskland och låtit den stanna där en tid (minst 3 månader). Våra kära Skattemyndigheter är inte ovetande om förfarandet. Båtköpare har även försökt med olika leasingförfarande i Tyskland och även haft båten skriven på en tyskboende person. Allt i syfte att undvika den svenska högre momsen. Är båten bevisligen klassad som begagnad inom EU och moms erlagd in något EU-land så ska svensk moms inte uttagas. I ditt fall misstänker jag att begreppet begagnad är något oklart. Båten ska vara använd minst tre månader eller gått genom utländskt vatten minst 100 timmar. Allt enligt skatteverkets broschyr RSV 556. Återigen en bevisfråga. Lennart Lundin
Peter (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 13:30

Peter:

Skatteverket ska väl också ha lite ränta också på sådär 17% i ett o ett halvt år. Fri rörlighet med varor och tjänster vart tog det vägen? Köp sprit i tyskland istället. Då gäller tysk moms... Det är definitivt inte staten som står för moralen i detta. Kul med EU eller hur? Peter
Niklas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 13:30

Niklas:

Det finns många företag och jurister som hjälper folk att minska skatten. Helt lagligt förståss, vi pratar inte om något otillåtet. Pensionsförsäkringar är ett sätt att minska skatten. Åka o handla "Tax-Free" är ett annat mer vanligt sätt kanske. Varför går Viking o Silja in till Åland i 30 sekunder på väg till Åbo? Varför leasar företag sina bilar? Jo för att minska momsen med 50%. Det finns otroligt många exempel på hur man kan minska sin skatt. När det gäller båtköp så kan man anlita något företag typ: http://globalconsult-ltd.com/uk.htm http://www.expertease.nl/Cross_Border_Leasing.html Man utnyttjar helt enkelt det faktum att det är olika momsregler i Europa. Att detta är möjligt beror på det olika skattemyndigheternas olika system. Inte båtägarnas problem. Vi är definitivt inte "ett EU" än. De stora revisionsföretagen typ Deloitte m.fl. har godkänt förfarandet och vad än skattemyndigheterna tycker så är detta ett skattemässigt accepterat sätt att efter en viss tid förvärva en "nästan ny" båt på. Har man chartrat/leasat den en kort tid så är ju båten helt klart begagnad. Grundproblemet ligger alltså hos myndigheterna och inte hos leasingföretagen och definitivt inte hos båtägarna. Det är väl jättebra att vanligt folk kan köpa sina båtar till förmånliga villkor. Niklas