Kjell Holtenius:
Hej, Jag har för avsikt att köpa en segelbåt, en Linjett 35. Båten är besiktigad på land av akutoriserad besiktningsman. Jag och har kommit överens med säljaren om pris och om vad som ska åtgärdas av säljaren innan båten innan båten sjösätts i vår. En del åtgärder kommer att göras under våren av säljaren. Säljaren har skickat ett kontraktsförslag (SXK´s köpekontrakt) till mig som jag inte är nöjd med. Vi är överens om att jag ska betala hela summan för båten nu. Men i och med att båten står på land är det många detaljer som av naturliga skäl inte kunnat besiktigas. Det gäller till exempel motor, instrument mm. Säljaren menar å sin sida att han tar en stor risk för fel som kan komma att uppstå under tiden fram till sjösättningen. Jag som köpare å min sida oroar mig för att det ska kunna finnas fel som uppdagas vid sjösättningen. Detta bör vara en inte helt ovanlig situation vid försäljning av båtar på land vintertid. Tacksam för råd om hur man kan lösa en sådan situation. Tack på förhand Kjell Holtenius
- Logga in för att skriva kommentarer
- 167 visningar