Jan-Evert Magnusson:
Hej Vi sålde 27/6 vår Marieholm 26 till ett tyskt par. Köpet förmedlades av en agent men kontraktet är upprättat mellan mig och köparen. Båten provseglades och inspekterades på land när den transporterades till Tyskland. Agenten hade också tidigare inspekterat båten på land. Nu (9/11) hävdar köparen att båten har böldpest och anser att jag antingen ska ta tillbaka båten eller bekosta reparation (enl honom ca 600 Euro) Enligt min bedömning hade båten inte böldpest, några synliga blåsor fanns inte. Det var dags att renslipa botten eftersom flera färglager gjort ytan lite skrovlig. Det är därför möjligt att man vid en renslipning skulle kunna upptäcka osmos, men detta har alltså varken jag eller agenten sett något av. Min uppfattning är att jag lämnat korrekta uppgifter och att båten köpts i befintligt skick och dessutom provseglats och inspekterats på land, och att jag därför inte kan krävas på någon ersättning. Vad säger regelverket? MVH Jan-Evert Magnusson Bigatan 8 331 51 Värnamo Tel 0370-325094
- Logga in för att skriva kommentarer
- 74 visningar