Hoppa till huvudinnehåll
dnst
Senast inloggad: 2024-02-20 - 11:26
Bavaria eller Delphia

Efter en sommar utan båt så letar jag efter ny 37-38 fotare årsmodell 2006-2008. Försöker bilda mig en uppfattning om Bavaria, Hanse och Delphia. Följer man alla inlägg på nätet så verkar det vara en hel del bekymmer med Bavarian och jag hittar inte så mycket på Delphian.

Finns det några som kan ge mej lite subjektiva och objektiva tips med avseende på:

  • seglingsegenskaper
  • styvhet
  • konstruktion, skottmontage, skrovtjocklek, kölinfästn etc

Även synpunkter från SXK:s besiktningsmän vore tacksamt

Tack på förhand

//dan

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 13:49

Hej!

Inlägget är gammalt, kanske har du redan hittat din drömbåt. Jag bidrar med mina erfarenheter av Bavaria. Det finns en hel del negativa åsikter från de som inte själva har eller haft en Bavaria.......? Jag har seglat min Bavaria 30 från 2006 ca 3500M och är mycket nöjd med båtens konstruktion och utförande. Ingenting har krånglat. Båten seglar bra om man byter de mediokra orginalseglen-bra prutargument på en begagnad med orginalsegel. Den är som de flesta nyare massproducerade båtarna inte så styv pga lätt järnköl och platt skrov-reva tidigt=över 8 m/s. Eftersom jag helst seglar längs med Sveriges kust och skärgård duger styvheten för mig, om jag ville segla på havet t ex över östersjön eller längre skulle jag välja en styvare båt t ex Malö eller HR eller Najad, men då pratar vi också annan prisnivå.