Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Båtköpsdilemman

Håkan Ljungqvist:

Har två frågor: -Hur säkerställer jag att jag köper båten av den rättmätige ägaren ? -Vad är den ungefärliga kostnaden för en besiktningsman och när tidmässigt genomför man normalt besiktningen ? (innan eller efter att man signerat köpeavtal ?)

Alex (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 17:46

Alex :

1. Du kollar köpekontraktet och tar leg på säljaren. Säljaren får garantera att han/hon äger båten och att den inte står säkerhet för någons fordran på säljaren. 2. Innan. ca 5000 kr.
Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 17:46

Johan Westman:

För utom Alex tips, brukar jag begära att få se säljarens åtkomsthandling, dvs hans kontrakt då han köpte båten, för att göra vad jag kan för att se att han är rätt ägare. Du bör även om du kan, kontrollera med hans båtklubb, ev klassförbund och försäkringsbolag att det han/hon säger stämmer och att han/hon är den de utger sig för att vara. Vid en ev tvist i anledning av köp av båt är det av betydelse för dig som köpare att du besiktigat båten före det att du skrev kontrakt, eller om så inte var möjligt att det då skrevs in i kontraktet att parterna var ense om att besiktning skulle ske senare och att parterna helst förband sig att följa besiktningsmannens rekommendationer. MVH! Johan Westman jurist åt Sxk