Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Motorinstallation

Per Mårin:

Hej! Följande skickade jag till tekniskt forum men återger samma text nedan. Min fråga är vem som är ansvarig för att jag fick lida i 3 år med detta problem och sannolikt fått mitt stävlager förstört. Drevia (auktoriserad verkstad) eller installerande varv? Båda? Hälsningar Per Mårin, Medlem 757038 För 3 år sedan lät jag ett varv installera ny motor. Jag tyckte den vibrerade för mycket varför jag anlitade Drevia (auktoriserad VP-verkstad) som inte hittade något fel. I somras tröttnade jag och lät Drevia titta igen, denna gång upptäckte de att motorn inte gick att justera rätt i "linjen" i förhållande till prop. axeln p.g.a. att motorbädden var 2 cm för låg i framkant. Det märkliga är att de menar att motorn ändå sannolikt hade varit i "linjen" 3 år tidigare, åtminstone fanns det inget möjlighet för dem att ha upptäckt detta vid detta tillfälle! Kan detta verkligen vara möjligt?? Kan det vara omöjligt att upptäcka att en motor var fel installerad p.g.a. för låg motorbädd?? Såvit jag numera vet görs väl denna kontroll enkelt med bladmått mellan flänsarna för växelhus och prop. axel?? Tacks. gott råd frän någon! Medlem 757038