Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-11-24 - 12:34
Köpa båt på Trinidad

Fredrik Pommer Adler:

Hur är förfarandet när man för in en båt till Eu och Sverige. Frågorna gäller en 36 fots segelbåt från 1979 som är byggd på Granada. Vårt objekt saknar CE-märkning. Måste båten ha denna? Om, hur erhålls den? Vad kostar detta Vad gäller för moms, hur mycket, när, var och hur?

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Visst är båtar billiga i Västindien, men kostnaderna att få hem den på rätt sätt kan bli betydande. Alla båtar som stadigvarande införs i något EU-land skall belastas med i landet gällande moms. Därtill kommer tull. Frakt såsom däckslast och all hantering torde inte understiga 100 000:- plus moms. Betr storlek av tullavgifter kontakta tullverket. Betr CE-märkning så kan aktuell båt aldrig få sådan skylt - den är tillverkad före normernas tillkomst. Som privatperson kan du fritt köpa o använda båten utan skylt. Att idka näringsverksamhet med "skyltlösa" båtar är problematiskt.
Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 13:16

Johan Westman:

ANg moms så är det så att båten skall momsas in i EU, där den kommer in i unionen. Sverige och vårt kära Skatteverk har tagit sig rätten till en anna tolkning där de anser att om en båt kommer in i ett annat EU-land men du eller båten av någon anledning har länk till Sverige så skall svensk moms erläggas. Man har enligt uppgift ansett att en resa till medelhavet för att sedan någon gång komma till Sverige så är resan i medlehavet endast att se som en hemsegling. Dvs SKV agerar lite lustigt, så kolla upp detta noga och se då till att få skriftligt på detta. MVH! Johan Westman Jurist åt SXK