Lola Svensson:
Vi har hittat drömbåten i England (Nauticat 521) och skall åka över nästa vecka igen med en svensk besiktningsman. Vad bör man tänka på? Vad jag förstår så kommer jag att betala till en mäklares konto i England som "håller" mina pengar tills hela affären är avgjord. Vi har kommit överrens om att 20 000E skall reserveras till ev. osmosis och/eller andra allvarliga fel som upptäckts då båten levererats till Sverige (vi seglar hem till Sverige med nuvarande ägaren) och vi då gör en mer grundlig undersökning av båten när hon fått lov att torka ut på slip. Handelsbanken i Sverige har godkännt lånet men "kan" bara betala ut till ett svensktorganisationsnummer/personnummer. Har surfat och ser att det finns företag som förmedlar tjänsten i Sverige men tar då 2% av beloppet (ca 40 000sek i detta fallet). Det känns väl mycket. Någon som har haft erfarenhet utav detta problem och hur har ni i så fall löst det? Lite intressant att förmedlingsföretaget sammarbetar bl.annat med Handelsbanken. Hur går man tillväga juridiskt sätt. Kan man på ett korrekt och bra sätt utföra affären själv och vilken pappersexercis krävs i så fall. Eller är det "värt" 40 000 att anlita en förmedling? Båten har tidigare varit i Svensk ägo, och då förmodligen registrerad i Sverige. Har ställt frågan till Transportstyrelsen men inte fått ett riktigt svar utan bara hänvisning till deras hemsida. Tacksam för all hjälp jag kan få. Med vänlig hälsning Lola Svensson
- Logga in för att skriva kommentarer
- 151 visningar