Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Köpa båt i Danmark

Catarina Wahlin:

Hej ! Jag ska ev köpa en båt i Danmark ägd av en privatperson , köpet förmedlas av en båtagent i Danmark. Båten är 34 fot, 2009 års modell.Den är byggd i Sverige. Behöver jag betala moms,registrering? Har ni några tips om hur jag enklast för över / betalar båten? Är det något annat jag behöver tänka på? Tack på förhand Catarina Wahlin

Per (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 22:41

Per:

OBS glöm inte att få alla dokument som styrker att båten har momsats inom EU tidigare. Om du inte har dessa dokument kommer du att kunna krävas igen på momsen. Detta gäller speciellt om du seglar i tex Frankrike och England där dom ofta kollar dina dokument som styrker att båten är momsad. Så få med orginalkontraktet från när båten köptes första gången.
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Hej Catarina! Det är nästan samma sak att köpa båt i Danmark som i Sverige. Det gäller att tänka på samma saker - ägarkontroll, båt o annat betalt,historik etc. Var extra noggran med besiktning eftersom det kan vara lite krångligare om fel uppkommer. Konsumentlagen gäller ju inte vid köp utomlands. Ingen moms ska erläggas om det skett tidigare inom EU.Inte heller någon tull. Registrering inte nödvändigt, bara om du ska segla utanför Norden. Köpesumman kan överföras av din bank eller t ex Forex(bank). Ev handpenning (ca 10%) kan ske med kontanter. Slutbetalning o leverans ska ske samtidigt och tillse att allt som ingår i köpet verkligen är uppfyllt vid slutbetalning.