Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
En Bavaria i Tyskland

Lotta och Bosse:

Hej! Min man och jag ska eventuellt köpa en begagnad Bavaria i Tyskland. Vi behöver lite tips och råd om vad vi bör tänka på. Finns det några färdiga kontrkt på engelska som vi kan använda oss, då vår tyska är lite skral. Hör gärna av er så fort som möjligt då vi reser över till Tyskland redan nästa helg 15/3. Vi är tacksamma för alla råd vi kan få. Lotta och Bosse

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 09:13

Johan Westman:

Hej! Pga sjukdom har jag inte sett din fråga förens nu. Jag vill dock varna dig för två saker. 1. Läs vad jag tidigare skrivit här om Bavarior och Tyskland, ty vårt kära skatteverk följer inte lagar och förordningar då det gäller Bavarior från Tyskland. 2. Det engelska kontraktet är INTE för Tyskrätt utan anpassat för Engelsk/amerikanskrätt. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk
Lotta och Bosse (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 09:13

Lotta och Bosse:

Hur får jag snabbast tag i detta omtalade kontrakt?
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Vanligen har säljaren i Tyskland ett kontrakt på tyska. Annars så kan du själv ladda ned ett enligt följande: www.gebrauchtboote.de/download/kaufvertrag.doc Vill ni ha någon hjälp i sann SXK-anda så bara hör av er. Lycka till Lennart Lundin 0340 655707, 0709 640473
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Vi har tidigare i denna spalt berört båtköp utomlands med tyngdpunkt på Tyskland.Se till att båten verkligen är begagnad enligt vad vi skrivit och att moms är erlagd. SXK har ett bra kontrakt på engelska som ska användas om du inte behärskar tyskan väl. Kontakta kansliet i Stockholm. Jag har skrivit en artikel i ämnet "Att köpa båt utomlands" som återfinnes i SXK Medelhavsseglarna tidning Odyssé nr 1/2008 som utkommit i dagarna. Läs denna i förväg så undviker du de vanligaste misstagen. Köps på kansliet - tala med Maria Fast, tel 08-448 28 80. Lycka till Lennart Lundin
Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 09:13

Johan Westman:

Hej! Jag har inte hunnit titta på det kontrakt som Lennart rekommenderade så jag kan inte uttala mig och det är bra eller dåligt, men jag vill höja ett varningensfinger för att använda standardkontrakt man hittar på nätete utan att veta detaljerna kring kontraktet. MVH! JOhan Westman Jurist åt Sxk