Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Besiktningsmannens roll

Anders Rådmark:

Jag köpte en båt i England på 38 fot och den hade osmosis och vissa smärre fel enligt besiktningsmannen. Vid behandling av osmosis framkommer att hela skrovet är så fuktigt att ny glasfiber inte kan appliceras med hållbar verkan. Jag tog då en second opinion besiktningsman som konstaterade att fukten härstammar från balsaskiktet som sträcker sig ner under vattenlinjen. Dessutom hittar han blisters över vattenlinjen på skrovsidan vilket är ett tecken på inifrån kommande fukt. Jag ber varvet kontrollera fukten i balsalagret i däcket via borrhål och får till svar att all balsa i båten formligen dryper av fukt. Så nu har jag en båt uppställd på ett varv i England och har startad en juridisk process mot den förste besiktningsmannen via en svensk advokat. Har någon gått igenom något liknande vore jag tacksam för tips.

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Bara en teknisk reflektion. Eftersom däck och skrov i 99% av fallen sammanfogas med homogen plast så finns ingen förbindelse med balsan i däcket och balsan i skrovet. Har du undersökt om båten någon gång varit sjunken? Sedan ska man vara försiktig med utlåtande genom fuktmätning. Alla båtar ger negativt utslag en längre tid efter upptagning. Normalvärlden kan endast rätt uppnås efter förvaring inomhus efter något halvår.
Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 16:19

Johan Westman:

Jag har under åren företrätt ganska många båtägare och i de flesta fall har en besiktningsman varit inblandad. Inte sällan kommer frågan om besiktningsmannens ansvar upp. Nu finns det ett antal rättsfall där detta har skett, men dessa kan Ditt ombud ta fram åt dig. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk